Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma uudelle hoitoalan konseptoidulle työvaatemallistolle
Leppälä, Sanna (2017)
Leppälä, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245226
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohdittiin keinoja saada uuden konseptoidun työvaatemalliston näkyvyyttä esille sosiaalisen median keinoin. Toimeksiantaja-yrityksenä toimi suomalainen Virtually Oy ja kohteena oli sen uusi hoitajille suunnattu työvaatemallisto. Malliston ympärille halutaan luoda kestävä brändi ja sosiaalisen median markkinointi on tukemassa brändin tunnettavuutta ja myyntiä.
Sosiaalinen media ei yritysten välisessä liiketoiminnassa toimi ainoana markkinoinnin työkaluna, vaan se on tukemassa muita perinteisiä markkinoinnin keinoja. Liiketoiminnassa sosiaalista mediaa käytetään luomaan arvoa brändille, kasvattamaan sen tunnettavuutta ja ohjaamaan liikennettä yrityksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää uuden työvaatemalliston markkinointia suunniteltaessa. Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median markkinointia yritysten välisessä kaupankäynnissä, markkinoinnin suunnittelua ja tehdään vertailuanalyysia olemassa oleville hoitoalan työvaatebrändeille. Markkinoinnin suunnittelu sisältää nykytilan arvioimista, kohderyhmän kartoittamista, tavoitteiden määrittelyä markkinoinnille ja käytännön toimenpiteitä.
Johtopäätöksenä todettiin, että markkinointi sosiaalisessa mediassa tarvitsee jatkuvaa aktiivisuutta ja näkyvyyden hallintaa. Markkinoinnin strateginen suunnittelu on tärkeää, jotta markkinointi kohdistuu oikeille asiakkaille ja käytetyt toimenpiteet ovat tuloksellisia. Opinnäytetyön teoriaosuuden ja siitä muodostettujen kehitysideoiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään omaa markkinointitoimintaansa.
Sosiaalinen media ei yritysten välisessä liiketoiminnassa toimi ainoana markkinoinnin työkaluna, vaan se on tukemassa muita perinteisiä markkinoinnin keinoja. Liiketoiminnassa sosiaalista mediaa käytetään luomaan arvoa brändille, kasvattamaan sen tunnettavuutta ja ohjaamaan liikennettä yrityksen verkkosivuille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää uuden työvaatemalliston markkinointia suunniteltaessa. Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median markkinointia yritysten välisessä kaupankäynnissä, markkinoinnin suunnittelua ja tehdään vertailuanalyysia olemassa oleville hoitoalan työvaatebrändeille. Markkinoinnin suunnittelu sisältää nykytilan arvioimista, kohderyhmän kartoittamista, tavoitteiden määrittelyä markkinoinnille ja käytännön toimenpiteitä.
Johtopäätöksenä todettiin, että markkinointi sosiaalisessa mediassa tarvitsee jatkuvaa aktiivisuutta ja näkyvyyden hallintaa. Markkinoinnin strateginen suunnittelu on tärkeää, jotta markkinointi kohdistuu oikeille asiakkaille ja käytetyt toimenpiteet ovat tuloksellisia. Opinnäytetyön teoriaosuuden ja siitä muodostettujen kehitysideoiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään omaa markkinointitoimintaansa.