Asiakasmuutostöiden hallinta ulkoistetussa prosessissa
Karjalainen, Essi (2017)
Karjalainen, Essi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245255
Tiivistelmä
Vaikka rakentamisvaiheita ja rakentamista suunnitellaan tarkasti, on tyypillistä, että alkuperäisiin suunnitelmiin tulee muutoksia. Asuntorakentamisessa nämä muutokset tulevat yleensä asiakkaalta, joka haluaa vaikuttaa ostettavaan asuntoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä uuden asunnon kauppaan rakentamisvaiheessa sekä lisä- ja muutostöihin perustajaurakoinnissa. Työssä perehdyttiin myös ulkoistettuun asiakasmuutostöiden hallinnan prosessiin. Lisäksi selvitettiin tilaajana toimivan rakennusliikkeen yleisimpiä asukasmuutostöitä.
Opinnäytetyön aluksi perehdyttiin uuden asunnon kauppaan, esitellään rakennushankkeen osapuolet ja käydään läpi asuntokauppalain kuluttajaa suojaavia keskeisiä elementtejä. Tämän jälkeen perehdytään lisä- ja muutostöihin uuden asunnon kaupassa, esitellään siihen kuuluva prosessi, muutostöistä sopiminen ja perehdytään hinnoitteluun. Lopuksi opinnäytetyössä keskitytään asiakasmuutostöiden hallintaan ulkoistetussa prosessissa esittelemällä työkalu, jolla prosessi voidaan hallita. Työssä esitellään projekti, jossa ulkoistetun hallinnan työkalua on käytetty, ja kohteen tyypillisimmät asiakasmuutostyöt.
Työssä kävi ilmi, että asuntorakentamisen lisä- ja muutostyöt tulevat asiakkaan toiveesta yksilöidä omaa kotiaan. Koska materiaalivaihtoehtoja on paljon, voi niiden hallinta olla rakennusliikkeelle hankalaa. Asukasmuutosprosessia helpottaa selkeä ulkoistettu prosessinhallinta, jolla saadaan myös tehostettua myyntiä ja työmaan toimintaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä uuden asunnon kauppaan rakentamisvaiheessa sekä lisä- ja muutostöihin perustajaurakoinnissa. Työssä perehdyttiin myös ulkoistettuun asiakasmuutostöiden hallinnan prosessiin. Lisäksi selvitettiin tilaajana toimivan rakennusliikkeen yleisimpiä asukasmuutostöitä.
Opinnäytetyön aluksi perehdyttiin uuden asunnon kauppaan, esitellään rakennushankkeen osapuolet ja käydään läpi asuntokauppalain kuluttajaa suojaavia keskeisiä elementtejä. Tämän jälkeen perehdytään lisä- ja muutostöihin uuden asunnon kaupassa, esitellään siihen kuuluva prosessi, muutostöistä sopiminen ja perehdytään hinnoitteluun. Lopuksi opinnäytetyössä keskitytään asiakasmuutostöiden hallintaan ulkoistetussa prosessissa esittelemällä työkalu, jolla prosessi voidaan hallita. Työssä esitellään projekti, jossa ulkoistetun hallinnan työkalua on käytetty, ja kohteen tyypillisimmät asiakasmuutostyöt.
Työssä kävi ilmi, että asuntorakentamisen lisä- ja muutostyöt tulevat asiakkaan toiveesta yksilöidä omaa kotiaan. Koska materiaalivaihtoehtoja on paljon, voi niiden hallinta olla rakennusliikkeelle hankalaa. Asukasmuutosprosessia helpottaa selkeä ulkoistettu prosessinhallinta, jolla saadaan myös tehostettua myyntiä ja työmaan toimintaa.