Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyys Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tuottamasta ensihoitopalvelusta

Salo, Juha-Pekka (2017)

 
Avaa tiedosto
salo_juha-pekka.pdf (5.666Mt)
Lataukset: 


Salo, Juha-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää ensihoitopalvelun asiakkaiden tyytyväisyyttä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tuottamaan ensihoitopalveluun. Asiakastyytyväisyyttä tarkastellaan palvelun laadun ja potilasturvallisuuden näkökulmista. Laatu määrittyy asiakkaan kokeman ammattitaidon, kohtelun ja ensihoitajien osaamisen kautta. Potilasturvallisuuden osa-alueita ovat asiakkaan ohjaus ja informointi, hoitotoimenpiteiden suorittaminen ja yksilöllisten hoitolinjausten toteuttaminen.

Ensihoidon asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake pohjautuu Sosiaali- ja terveysministeriössä laadittuihin ohjeistuksiin ja laadunseurantakriteereihin. Tutkimuksessa käytetään olemassa olevaa mittaristoa. Paperisen kyselylomakkeen rinnalla käytetään sähköiselle pohjalle luotua yhtenevää kyselylomaketta. Ensihoitoa koskevien kysymysten käytöstä on sovittu HYKS-alueella, jolloin on mahdollista vertailla alueellisista eroavaisuuksista asiakastyytyväisyyksiä mitattaessa.

Tutkimuslomake lähetettiin ennalta määrätyillä ajanjaksoilla ensihoitopalvelun käyttäjille. Ensihoidon järjestämisalueista mukana tutkimuksessa olivat HYKS Jorvin alue ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalue. Tutkimus lähetettiin 1223 ensihoitopalvelun asiakkaalle. Vastauksia palautui 347 kappaletta, ja vastausprosentiksi muodostui 28,6%. Tutkimuslomake käsitti 15 asteikolla 0-5 arvioitavaa kysymystä ja kaksi kysymystä, joihin sai antaa vapaita vastauksia. Vapaat vastaukset ryhmiteltiin aihealueiden mukaisesti.

Tutkimustulosten perusteella ensihoitopalvelun asiakkaat ovat tyytyväisiä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tuottamaan ensihoitopalveluun. Asiakkaat olivat tyytyväisimpiä ensihoitopalvelun tapaan kohdella asiakasta, ammattitaitoon, turvallisuuden tunteen luomiseen ja yksilölliset tarpeet huomioivaan laadukkaaseen toimintaan. Kehittämiskohtina nousi esiin käyttäytyminen ja kohtelu kuljettamatta jättämisen tilanteissa, asiakkaan ohjaus kuljettamatta jättämisen tilanteissa, riittävän kivun hoidon varmistus ja ambulanssikuljetuksen mukavuuden varmistaminen olemassa olevin keinoin.

Vertailuaineistoa ei ole käytettävissä, joten tämän tutkimuksen tuloksia tarkastellaan yksittäisenä kokonaisuutena. Pääosin saatu palaute on ollut positiivista, ja osoittanut ensihoitopalvelun toimivan sille odotetulla tavalla. Palvelun kehittämistyön ja laadunhallinnan apuvälineenä asiakastyytyväisyystutkimuksia tulee toteuttaa säännöllisin väliajoin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste