Unity 5 pelituotanto : pelidemon tuottaminen Windows-alustalle
Milán, Kim (2017)
Milán, Kim
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä pelituotantoa ja pelien kehitystä Unity 5 -pelimoottorilla sekä tuottaa valmis pelidemo, jota testata käyttäjillä. Työn tavoitteena oli tutustua pelien tekemiseen, kehittää saatujen tietojen perusteella pelidemo ja analysoida demosta saatavia palautteita mahdollisen lopullisen pelin tuotannossa. Opinnäytetyön idea ja aihe olivat peräisin omasta kiinnostuksesta peleihin ja niiden kehitykseen sekä aiemmasta harrastuneisuudesta kyseisellä alalla.
Työssä käydään läpi pelien kehityksen teoriaa yleisesti, Unityn käyttöä ja ominaisuuksia sekä tuotetun demon eri osia ja ominaisuuksia. Tuotettu pelidemo itsessään on ensimmäisen persoonan näkökulmasta pelattava ongelmanratkaisupeli. Pelille ei asetettu tiettyä kohderyhmää vaan se julkaistiin useaan paikkaan internetissä anonyymien käyttäjien saataville. Käyttäjäpalautetta kerättiin itse tuotettuun tietokantaan koulun palvelimella sekä Unity Analytics-palveluun.
Työn tavoitteisiin päästiin ja demon tuottamista palautteista voidaan tehdä johtopäätöksiä jatkokehityksen suhteen, vaikka otanta olisi saanut olla suurempi saatujen keskiarvojen paremman luotettavuuden kannalta.
Työssä käydään läpi pelien kehityksen teoriaa yleisesti, Unityn käyttöä ja ominaisuuksia sekä tuotetun demon eri osia ja ominaisuuksia. Tuotettu pelidemo itsessään on ensimmäisen persoonan näkökulmasta pelattava ongelmanratkaisupeli. Pelille ei asetettu tiettyä kohderyhmää vaan se julkaistiin useaan paikkaan internetissä anonyymien käyttäjien saataville. Käyttäjäpalautetta kerättiin itse tuotettuun tietokantaan koulun palvelimella sekä Unity Analytics-palveluun.
Työn tavoitteisiin päästiin ja demon tuottamista palautteista voidaan tehdä johtopäätöksiä jatkokehityksen suhteen, vaikka otanta olisi saanut olla suurempi saatujen keskiarvojen paremman luotettavuuden kannalta.