Kommunikaation koskettamana : Argentiinalaisen tangon nonverbaalin kommunikaation hyödyntäminen pas de deux'n oppimiseen ja opettamiseen
Gröndahl, Ella (2017)
Gröndahl, Ella
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255319
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiini perustuva tutkimus siitä, miten argentiinalaisen tangon kehollisen kommunikaation keinoja voisi hyödyntää pas de deux’n oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kehollisia kommunikaation keinoja ja yhteyksiä argentiinalaisen tangon ja pas de deux’n välillä ja niiden kautta pohtia hyötyjä kommunikaation näkökulmasta.
Hyödynnän tutkimusaineistona omia kokemuksiani pas de deux’n ja argentiinalaisen tangon harjoittelusta, videomateriaalia, kirjallisuutta ja haastattelua. Pyrin perustelemaan kirjallisuuteen nojaten subjektiivisia kokemuksiani tangoharjoittelun hyödyistä pas de deux’n oppimiseen ja opettamiseen.
Tangon kehollinen kommunikaatio tiivistyy vapaan viennin käsitteeseen, joka onnistuakseen vaatii tanssijoilta sekä fyysisiä taitoja että luottamusta, toisen aistimista ja ymmärtämistä. Pas de deux’ssä tanssijan itsenäisyys korostuu ja parin välinen kommunikaatio luetaan usein vain teatraalisena elementtinä. Pas de deux vaatii onnistuakseen kuitenkin yhtä lailla sekä kehollisia taitoja että luottamusta, aistimista ja ymmärtämistä kuten tangokin. Tästä syystä tango kehollisen kommunikaation harjoittelemisen keinona voi olla hyödyllinen.
Opinnäytetyöni lopussa pohdin keinoja, miten tangoharjoitteita voisi hyödyntää pas de deux’n opetus- ja oppimistilanteessa sekä kommunikaation että fyysisten taitojen havaitsemiseen ja harjoittelemiseen. Pohdin vaihtoehdoksi kommunikaation harjoittelemiseen myös ”vapaan viennin pas de deux’n” mahdollisuutta. Vapaan viennin hyödyntäminen pas de deux’n yhteydessä haastaisi niin tanssijoiden teknistä osaamista kuin keskinäistä kommunikaatiota.
Hyödynnän tutkimusaineistona omia kokemuksiani pas de deux’n ja argentiinalaisen tangon harjoittelusta, videomateriaalia, kirjallisuutta ja haastattelua. Pyrin perustelemaan kirjallisuuteen nojaten subjektiivisia kokemuksiani tangoharjoittelun hyödyistä pas de deux’n oppimiseen ja opettamiseen.
Tangon kehollinen kommunikaatio tiivistyy vapaan viennin käsitteeseen, joka onnistuakseen vaatii tanssijoilta sekä fyysisiä taitoja että luottamusta, toisen aistimista ja ymmärtämistä. Pas de deux’ssä tanssijan itsenäisyys korostuu ja parin välinen kommunikaatio luetaan usein vain teatraalisena elementtinä. Pas de deux vaatii onnistuakseen kuitenkin yhtä lailla sekä kehollisia taitoja että luottamusta, aistimista ja ymmärtämistä kuten tangokin. Tästä syystä tango kehollisen kommunikaation harjoittelemisen keinona voi olla hyödyllinen.
Opinnäytetyöni lopussa pohdin keinoja, miten tangoharjoitteita voisi hyödyntää pas de deux’n opetus- ja oppimistilanteessa sekä kommunikaation että fyysisten taitojen havaitsemiseen ja harjoittelemiseen. Pohdin vaihtoehdoksi kommunikaation harjoittelemiseen myös ”vapaan viennin pas de deux’n” mahdollisuutta. Vapaan viennin hyödyntäminen pas de deux’n yhteydessä haastaisi niin tanssijoiden teknistä osaamista kuin keskinäistä kommunikaatiota.