Physical web testissä : Uuden teknologian testaaminen projektin aikaisessa vaiheessa
Perttilä, Nikke (2017)
Perttilä, Nikke
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Physical webin, uudenlaisen avoimen lähdekoodin beacon- teknologian, testaamista ja siihen tarvittavia resursseja. Työssä esitellään myös kuvitteellinen palvelukonsepti, joka rakentuu Physical Webin suunnitteluperiaatteiden varaan.
Testiosuus painottuu tekniseen toteutukseen ja teknologian toimintaan todellisessa ympäristössä. Sen on tarkoitus selittää, kuinka teknologia toimii ja mitä tapahtuu käyttäjältä näkymättömissä. Konseptin esittelyssä puolestaan keskitytään käyttökokemukseen ja teknologian tuomaan lisäarvoon niin loppukäyttäjälle kuin palveluntarjoajallekin. Konseptin on tarkoitus myös keventää työn teknistä sisältöä ja antaa konkreettinen esimerkki siitä, minkälaisia palveluja Physical web mahdollistaa.
Physical webin testaaminen osoitti, että kynnys käytännön kokeiluun on pieni, sillä laitteistoksi riittää kannettava tietokone ja älypuhelin. Kaikki tarvittava ohjelmisto on ilmaista ja helposti saatavilla, joten alkuun pääsee nopeasti ilman ylimääräisiä hankintoja. Yksi testimenetelmä osoittautui helpoksi ja suoraviivaiseksi, vaikka se sisälsi jossain määrin rajoituksia teknologian teoreettisiin ominaisuuksiin verrattuna. Toinen menetelmä ei toiminut lainkaan ja kolmannen kohdalla piti nähdä paljon vaivaa testin onnistumisen eteen.
Testin tuloksena oli se, että Physical webiä pystyy testaamaan olemassaolevilla laitteilla (kannettava tietokone ja älypuhelin) yhden päivän aikana ilman erityisiä ohjelmointitaitoja, kunhan testaajalla on perustason komentorivin käyttö hallussa. Jos laitteet ovat riittävän uusia, pystyy testin suorittamaan kahdella älypuhelimella hetkessä ilman erityisiä taitoja.
Palvelukonsepti esittelee käytännön esimerkin siitä, kuinka Physical webilla voidaan parantaa ravintolakokemusta, kun tilaamisesta ja maksamisesta tulee suoraviivasempaa ja ravintola pystyy optimoimaan uudella tavalla palveluaan.
Työn tavoitteena on antaa katsaus Physical webin toimintaan niin teknisesti kuin käyttäjän kokemuksen kautta. Toivottavasti tämä työ antaa lukijalle hyvän perustan oman Physical web –projektin rakentamiseen.
Testiosuus painottuu tekniseen toteutukseen ja teknologian toimintaan todellisessa ympäristössä. Sen on tarkoitus selittää, kuinka teknologia toimii ja mitä tapahtuu käyttäjältä näkymättömissä. Konseptin esittelyssä puolestaan keskitytään käyttökokemukseen ja teknologian tuomaan lisäarvoon niin loppukäyttäjälle kuin palveluntarjoajallekin. Konseptin on tarkoitus myös keventää työn teknistä sisältöä ja antaa konkreettinen esimerkki siitä, minkälaisia palveluja Physical web mahdollistaa.
Physical webin testaaminen osoitti, että kynnys käytännön kokeiluun on pieni, sillä laitteistoksi riittää kannettava tietokone ja älypuhelin. Kaikki tarvittava ohjelmisto on ilmaista ja helposti saatavilla, joten alkuun pääsee nopeasti ilman ylimääräisiä hankintoja. Yksi testimenetelmä osoittautui helpoksi ja suoraviivaiseksi, vaikka se sisälsi jossain määrin rajoituksia teknologian teoreettisiin ominaisuuksiin verrattuna. Toinen menetelmä ei toiminut lainkaan ja kolmannen kohdalla piti nähdä paljon vaivaa testin onnistumisen eteen.
Testin tuloksena oli se, että Physical webiä pystyy testaamaan olemassaolevilla laitteilla (kannettava tietokone ja älypuhelin) yhden päivän aikana ilman erityisiä ohjelmointitaitoja, kunhan testaajalla on perustason komentorivin käyttö hallussa. Jos laitteet ovat riittävän uusia, pystyy testin suorittamaan kahdella älypuhelimella hetkessä ilman erityisiä taitoja.
Palvelukonsepti esittelee käytännön esimerkin siitä, kuinka Physical webilla voidaan parantaa ravintolakokemusta, kun tilaamisesta ja maksamisesta tulee suoraviivasempaa ja ravintola pystyy optimoimaan uudella tavalla palveluaan.
Työn tavoitteena on antaa katsaus Physical webin toimintaan niin teknisesti kuin käyttäjän kokemuksen kautta. Toivottavasti tämä työ antaa lukijalle hyvän perustan oman Physical web –projektin rakentamiseen.