Kajaanilaisten päiväkotien tuen tarve uskonnollisen kasvatuksen toteuttamisessa
Minkkinen, Anna (2010)
Minkkinen, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136423
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin tarvitsevatko kajaanilaiset päiväkodit seurakunnan lapsityön tukea uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteuttamisessa. Tutkimus tehtiin Kajaanin evankelisluteri-laisen seurakunnan työn kehittämisen apuvälineeksi. Tutkin, mitkä tavoitteet ohjaavat tällä hetkellä kajaanilaisia päiväkoteja uskonnollisessa kasvatuksessa ja miten he toteuttavat tätä kasvatusta sekä millaisia haasteita henkilökunta kohtaa uskonnollisen kasvatuksen alueella. Tutkielmassa selvitettiin, missä asioissa päiväkotien henkilökunta näkee tarvitsevansa tukea ja ovatko he halukkaita osallistu-maan uskonnollista kasvatusta koskevaan täydennyskoulutukseen, sekä millainen koulutusmuoto sopii heille parhaiten.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki kajaanilaiset päiväkodit, joita oli tutkimushetkellä yhteensä 27. Päiväkodeista 19, eli 70 % vastasi kyselyyn. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen srukturoitu postikysely. Tulokset analysoitiin SPSS-menetelmällä.
Kajaanilaisissa päiväkodeissa toteutetaan uskonnollista kasvatusta pääsääntöisesti juhla-aikojen ja aamupiirien yhteydessä. Seurakunnan työntekijät osallistuvat yleisesti uskonnollisen kasvatuksen toteuttamiseen päiväkodeissa. Päivähoidon henkilöstö on tulosten perusteella valmis osallistumaan uskonnollisen kasvatuksen koulutukseen muun muassa virikkeitä antavassa koulutuksessa. Täyden-nyskoulutus voidaan myös järjestää päiväkodin ja seurakunnan välisenä mentorointisuhteena. Su-vaitsevaisuuskasvatus ja lasten elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin vastaaminen ovat edelleen aikaisempien tutkimusten jälkeen uskonnollista kasvatusta ohjaavia tavoitteita. Uskontokasvatusta vaikeuttavat yhä kajaanilaisissa päiväkodeissa uskonnollisen aineksen abstraktisuus ja omat epä-varmuudet uskonnollisissa kysymyksissä. Opinnäytetyön tulososio siirtyy toimeksiantajalle työnkehit-tämisen apuvälineeksi. Tulosten perusteella Kajaanin seurakunnan lapsityö kehittää yhteistyötään kajaanilaisten päiväkotien kanssa uskontokasvatuksen alueella.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki kajaanilaiset päiväkodit, joita oli tutkimushetkellä yhteensä 27. Päiväkodeista 19, eli 70 % vastasi kyselyyn. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen srukturoitu postikysely. Tulokset analysoitiin SPSS-menetelmällä.
Kajaanilaisissa päiväkodeissa toteutetaan uskonnollista kasvatusta pääsääntöisesti juhla-aikojen ja aamupiirien yhteydessä. Seurakunnan työntekijät osallistuvat yleisesti uskonnollisen kasvatuksen toteuttamiseen päiväkodeissa. Päivähoidon henkilöstö on tulosten perusteella valmis osallistumaan uskonnollisen kasvatuksen koulutukseen muun muassa virikkeitä antavassa koulutuksessa. Täyden-nyskoulutus voidaan myös järjestää päiväkodin ja seurakunnan välisenä mentorointisuhteena. Su-vaitsevaisuuskasvatus ja lasten elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin vastaaminen ovat edelleen aikaisempien tutkimusten jälkeen uskonnollista kasvatusta ohjaavia tavoitteita. Uskontokasvatusta vaikeuttavat yhä kajaanilaisissa päiväkodeissa uskonnollisen aineksen abstraktisuus ja omat epä-varmuudet uskonnollisissa kysymyksissä. Opinnäytetyön tulososio siirtyy toimeksiantajalle työnkehit-tämisen apuvälineeksi. Tulosten perusteella Kajaanin seurakunnan lapsityö kehittää yhteistyötään kajaanilaisten päiväkotien kanssa uskontokasvatuksen alueella.