”Sen tekee kivaks, et on yhdessä” : Lasten kokemuksia musiikkileiritoiminnasta Hirvilahden musiikkileirillä
Myyryläinen, Kaisa; Honkanen, Maiju (2017)
Myyryläinen, Kaisa
Honkanen, Maiju
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265398
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lasten leirimuotoiseen yhteistoimintaan liittyviä kokemuksia. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hirvilahden nuorisoseura ja sen alaisuudessa toimiva Hirvilahden musiikkileirityöryhmä. Päätutkimuskysymys oli: millaisia kokemuksia Hirvilahden musiikkileiri tuottaa alle 8-vuotiaille lapsille? Lasten kokemuksia tarkasteltiin ennen kaikkea sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan näkökulmasta. Alakysymyksenä oli: miten yhdessä oleminen ja yhteistoiminta nousevat esiin lasten kertomuksissa?
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten alle 8-vuotiaat lapset itse suhtautuvat vapaamuotoiseen leiritoimintaan ja lisäksi, millaisista asioista heidän kokemuksensa rakentuvat. Työn tavoitteena oli lisätä sekä omaa että toimeksiantajan ymmärrystä lapsen kokemusmaailmasta sekä pienen lapsen leirikokemusten rakentumiseen liittyvistä tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna ja keskustelun tukena käytettiin piirtämistä ja nallekortteja. Haastateltavina oli neljä 5–7-vuotiasta leiriläistä. Havainnoinnin apuna käytettiin professori Ferre Laeversin kehittämää LIS-YC-asteikkoa (The Leuven Involvement Scale for Young Children). Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2016 Hirvilahden musiikkileirin aikana 4.–7. heinäkuuta.
Tutkimusaineiston perusteella todettiin, että leirillä olemisen mielekkyyttä rakensivat soiton- ja tanssinopiskelun lisäksi mahdollisuus yhdessäoloon ja vuorovaikutukseen toisten osallistujien kanssa. Tutkimuksessa haastatellut lapset kuvasivat leirikokemustaan pääosin positiiviseksi. Heistä jokainen valitsi iloisen nallen kuvaamaan leirikokemuksensa mielekkyyttä. Myös havainnot osoittivat lasten kokevan leiritoiminnan pääasiassa mielekkäänä. LIS-YC arviointiasteikolla mitatut tulokset lasten sitoutumisesta toimintaan antoivat keskiarvoksi tuloksen 3,5 (asteikolla 1–5).
Tutkimuksen myötä heräsi seuraavia jatkotutkimuskysymyksiä: Olisivatko tulokset erilaisia tutkimusotantaa suurentamalla ja/tai havainnoinnin ulottamisella yksityisopetukseen? Miten leiriläisten vanhemmat kokevat musiikkileiritoiminnan ja mitkä motiivit vanhemmilla on ilmoittaa lapsensa musiikkileirille? Millaisia kokemuksia yli 8-vuotiaiden osallistujilla on?
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, miten alle 8-vuotiaat lapset itse suhtautuvat vapaamuotoiseen leiritoimintaan ja lisäksi, millaisista asioista heidän kokemuksensa rakentuvat. Työn tavoitteena oli lisätä sekä omaa että toimeksiantajan ymmärrystä lapsen kokemusmaailmasta sekä pienen lapsen leirikokemusten rakentumiseen liittyvistä tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna ja keskustelun tukena käytettiin piirtämistä ja nallekortteja. Haastateltavina oli neljä 5–7-vuotiasta leiriläistä. Havainnoinnin apuna käytettiin professori Ferre Laeversin kehittämää LIS-YC-asteikkoa (The Leuven Involvement Scale for Young Children). Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2016 Hirvilahden musiikkileirin aikana 4.–7. heinäkuuta.
Tutkimusaineiston perusteella todettiin, että leirillä olemisen mielekkyyttä rakensivat soiton- ja tanssinopiskelun lisäksi mahdollisuus yhdessäoloon ja vuorovaikutukseen toisten osallistujien kanssa. Tutkimuksessa haastatellut lapset kuvasivat leirikokemustaan pääosin positiiviseksi. Heistä jokainen valitsi iloisen nallen kuvaamaan leirikokemuksensa mielekkyyttä. Myös havainnot osoittivat lasten kokevan leiritoiminnan pääasiassa mielekkäänä. LIS-YC arviointiasteikolla mitatut tulokset lasten sitoutumisesta toimintaan antoivat keskiarvoksi tuloksen 3,5 (asteikolla 1–5).
Tutkimuksen myötä heräsi seuraavia jatkotutkimuskysymyksiä: Olisivatko tulokset erilaisia tutkimusotantaa suurentamalla ja/tai havainnoinnin ulottamisella yksityisopetukseen? Miten leiriläisten vanhemmat kokevat musiikkileiritoiminnan ja mitkä motiivit vanhemmilla on ilmoittaa lapsensa musiikkileirille? Millaisia kokemuksia yli 8-vuotiaiden osallistujilla on?