Onnistuuko pienen tanssiteatterin rahoituspohjan vahvistaminen yrityskumppa-nuuksilla? : Case: Tanssiteatteri Glims & Gloms
Aittokallio, Riitta (2017)
Aittokallio, Riitta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tanssiteatteri Glims & Glomsille yrityskumppanuusmalli ja sen avulla tutkia onko pienillä taideorganisaatioilla mahdollisuutta laajentaa omaa rahoituspohjaansa yritysyhteistyön avulla. Kehittämistyön näkökulma on yritysten yhteiskuntavastuu, sillä taideorganisaatiot ovat luonteva yhteistyökumppani yrityksille toteuttaa omaa yhteiskuntavastuutaan. Tätä yhteistyön potentiaalia ei vielä tunnisteta riittävästi.
Opinnäytetyölle on todennettu tarve, koska valtion ja kuntien kulttuuriin kohdistamat leikkaukset ja rakennemuutokset heikentävät pienen taideorganisaation toimintaedellytyksiä ja toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi on kehitettävä uusia rahoitusmalleja. Työn tilaaja on espoolainen tanssiteatteri Glims & Gloms, jossa kirjoittaja toimi vastaavana tuottajana helmikuusta 2009 aina lokakuuhun 2016 saakka. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää myös muissa pienissä taideorganisaatioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä käytettiin menetelminä haastatteluja, kansainvälistä vertaisarviointia ja havainnointia.
Kehittämishanke vahvisti käsitystä pienten taideorganisaatioiden rajallisista aika- ja työvoimaresursseista. Yhden tuottajan mallilla toimivissa yhteisöissä onnistuneen yrityskumppanuuksien suunnittelu, toteutus ja ylläpito ovat muulta viestinnältä ja markkinointiin käytetystä ajasta pois.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että taideorganisaatioiden on hankittava tarkempaa tietoa asiakkaistaan. Yritysyhteistyön muotoja voi olla monenlaisia. Molempia osapuolia tyydyttävä yritysyhteistyö perustuu yhteiseen arvopohjaan ja tavoitteisiin. Kehittämistyönä luotu yrityskumppanuusmalli on itsessään toimiva, mutta pienen taideorganisaation rahoituspohjan laajentamisen välineeksi liian tehoton. Kumppanuusmallin kaltainen yritysyhteistyö toimii parhaiten uusien yleisöjen tavoittamisessa.
Opinnäytetyölle on todennettu tarve, koska valtion ja kuntien kulttuuriin kohdistamat leikkaukset ja rakennemuutokset heikentävät pienen taideorganisaation toimintaedellytyksiä ja toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi on kehitettävä uusia rahoitusmalleja. Työn tilaaja on espoolainen tanssiteatteri Glims & Gloms, jossa kirjoittaja toimi vastaavana tuottajana helmikuusta 2009 aina lokakuuhun 2016 saakka. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää myös muissa pienissä taideorganisaatioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä käytettiin menetelminä haastatteluja, kansainvälistä vertaisarviointia ja havainnointia.
Kehittämishanke vahvisti käsitystä pienten taideorganisaatioiden rajallisista aika- ja työvoimaresursseista. Yhden tuottajan mallilla toimivissa yhteisöissä onnistuneen yrityskumppanuuksien suunnittelu, toteutus ja ylläpito ovat muulta viestinnältä ja markkinointiin käytetystä ajasta pois.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että taideorganisaatioiden on hankittava tarkempaa tietoa asiakkaistaan. Yritysyhteistyön muotoja voi olla monenlaisia. Molempia osapuolia tyydyttävä yritysyhteistyö perustuu yhteiseen arvopohjaan ja tavoitteisiin. Kehittämistyönä luotu yrityskumppanuusmalli on itsessään toimiva, mutta pienen taideorganisaation rahoituspohjan laajentamisen välineeksi liian tehoton. Kumppanuusmallin kaltainen yritysyhteistyö toimii parhaiten uusien yleisöjen tavoittamisessa.