Minkälainen yhteys päiväkotihoidolla on 3-5-v lapsen kielellisen vuorovaiktuksen kehitykseen?
Backström, Pia; Djedidi, Alia (2017)
Backström, Pia
Djedidi, Alia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265447
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä -hanketta, koordinoijana toimii Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu yhdessä Metropolia Ammattikoulu.
Lapsen positiivinen mielenterveys on osa vuorovaikutusta ja kielellistä kehitystä. Puheen kehityksen ongelmat 3-5 -vuotiaiden lasten kohdalla ovat yleistyneet. Mahdollisimman varhain todetut kielelliset ongelmat olisi pystyttävä havaitsemaan aikaisin, jota tukitoimet voisi aloittaa varhaisessa vaiheessa. Kun lapsella todetaan kielellisen tuottamisen vaikeuksia on tärkeää saada lapsen päivittäinen sanavarasto kasvamaan leikkien, kuvien, lorujen ja laulujen avulla.
Opinnäytetyössämme kuvaamme kirjallisuuskatsauksen avulla, minkälaisia apuvälineitä on käytettävissä 3-5 -vuotiaalle lapsen kielellisessä kehityksessä. Työmme tutkimuskysymykset ovat seuraavat 1. Millainen yhteys päiväkotihoidolla on 3-5 vuotiaan lapsen vuorovaikutuksen kehittymiseen? Ja 2. Minkälaisilla keinoilla päiväkotihoito tukee 3-5 vuotiaan lapsen vuorovaikutuksen kehittymistä? Työmme tarkoitus oli etsiä tuotettua tietoa tämä hetken tärkeimmistä kielellisen kehityksen tukitoimista Positiivisen mielenterveys lapsiperheissä -hanketta varten.
Opinnäytetyömme sisältämät tulokset analysoimme sisältöanalyysiä hyödyntäen. Aineistomme koostuu 8 tutkimusartikkelista joka sisältää yhden englanninkielisen artikkelin. Julkaisuväli aineistollamme on 2006-2016.
Analyysissamme tuli esille, että lapsilla käytetään kielellisen kehityksen kommunikaatiovälineillä kuvia, esineitä ja piirustuksia. Tuloksistamme käy ilmi, että jokapäiväinen lukeminen kasvattaa lapsen kielellistä sanastoa. Tukitoimet aloitetaan lapsen ollessa 4-5 -vuotias.
Lapsen positiivinen mielenterveys on osa vuorovaikutusta ja kielellistä kehitystä. Puheen kehityksen ongelmat 3-5 -vuotiaiden lasten kohdalla ovat yleistyneet. Mahdollisimman varhain todetut kielelliset ongelmat olisi pystyttävä havaitsemaan aikaisin, jota tukitoimet voisi aloittaa varhaisessa vaiheessa. Kun lapsella todetaan kielellisen tuottamisen vaikeuksia on tärkeää saada lapsen päivittäinen sanavarasto kasvamaan leikkien, kuvien, lorujen ja laulujen avulla.
Opinnäytetyössämme kuvaamme kirjallisuuskatsauksen avulla, minkälaisia apuvälineitä on käytettävissä 3-5 -vuotiaalle lapsen kielellisessä kehityksessä. Työmme tutkimuskysymykset ovat seuraavat 1. Millainen yhteys päiväkotihoidolla on 3-5 vuotiaan lapsen vuorovaikutuksen kehittymiseen? Ja 2. Minkälaisilla keinoilla päiväkotihoito tukee 3-5 vuotiaan lapsen vuorovaikutuksen kehittymistä? Työmme tarkoitus oli etsiä tuotettua tietoa tämä hetken tärkeimmistä kielellisen kehityksen tukitoimista Positiivisen mielenterveys lapsiperheissä -hanketta varten.
Opinnäytetyömme sisältämät tulokset analysoimme sisältöanalyysiä hyödyntäen. Aineistomme koostuu 8 tutkimusartikkelista joka sisältää yhden englanninkielisen artikkelin. Julkaisuväli aineistollamme on 2006-2016.
Analyysissamme tuli esille, että lapsilla käytetään kielellisen kehityksen kommunikaatiovälineillä kuvia, esineitä ja piirustuksia. Tuloksistamme käy ilmi, että jokapäiväinen lukeminen kasvattaa lapsen kielellistä sanastoa. Tukitoimet aloitetaan lapsen ollessa 4-5 -vuotias.