Mentorointiohjelman kehittäminen tavoitteelliseksi osaamisen johtamisen menetelmäksi
Sjögren, Henna (2017)
Sjögren, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255351
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia teknologiateollisuuden kohdeorganisaatiolle systemaattinen ja kattava mentorointiohjelma, jota on mahdollisuus hyödyntää mallina kaikkiin tuleviin mentorointeihin ja joka kasvattaa organisaation inhimillistä pääomaa. Uuden toimintamallin ohella tässä toimintatutkimuksessa halutaan lisäksi luoda mentorointitoimintaa helpottavia raportointi- /dokumentointikäytäntöjä. Mentoroinnilla tässä toimintatutkimuksessa tarkoitetaan kahden työntekijän välistä hiljaisen tiedon siirtämistä ja uuden teknologiaosaamisen omaksumista.
Kehittämishankkeen teorian viitekehykseksi valikoitui kolme pääteemaa: moninaisuuden johtaminen, osaamisen johtaminen ja osaamisen jakaminen. Näistä moninaisuuden johtaminen nähdään tässä toimintatutkimuksessa osaamisen johtamiseen uutta arvoa luovana teorianäkökulmana. Mentorointiohjelman malli luotiin teemahaastattelujen, olemassa olevien kirjallisten lähteiden sekä benchmarking-menetelmän avulla ja se testattiin käytäntöön pilottiparien kanssa. Lopullisiin tuloksiin päästiin yhdistämällä teoriaa tutkimusmenetelmistä ja pilotoinnista saatuihin palautteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena.
Tämän toimintatutkimuksen tuloksena luotiin kohdeorganisaatiolle mentorointiohjelman malli, joka toimii yhtenäisenä pelisääntönä kaikille kohdeorganisaation mentoroinneille. Tavoitteellista mentorointityötä seurataan nyt säännöllisin väliajoin määriteltyjen mittarien avulla. Toimintatutkimuksen aikana toteutuneet eri mittaiset mentoroinnit hyödynsivät uutta toimintamallia ja johdon sitoutumisen myötä mentorointityö tuli osaksi organisaation strategista toimintaa.
Kehittämishankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin kiitettävästi, vaikka dokumentointiin luodut vaihtoehtoiset kanavat eivät vielä toimintatutkimuksen päättämisvaiheessa saavuttaneetkaan niille tarkoitettua hyötyä. Tutkimustuloksilla voidaan katsoa olevan positiivista vaikutusta myös organisaation laatutyöskentelyyn sekä työnantajamielikuvaan. Tutkimusperiaatteen luotettavuudesta taas kertoo sen hyödynnettävyys muihin teknologiateollisuuden organisaatioihin.
Kehittämishankkeen teorian viitekehykseksi valikoitui kolme pääteemaa: moninaisuuden johtaminen, osaamisen johtaminen ja osaamisen jakaminen. Näistä moninaisuuden johtaminen nähdään tässä toimintatutkimuksessa osaamisen johtamiseen uutta arvoa luovana teorianäkökulmana. Mentorointiohjelman malli luotiin teemahaastattelujen, olemassa olevien kirjallisten lähteiden sekä benchmarking-menetelmän avulla ja se testattiin käytäntöön pilottiparien kanssa. Lopullisiin tuloksiin päästiin yhdistämällä teoriaa tutkimusmenetelmistä ja pilotoinnista saatuihin palautteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena.
Tämän toimintatutkimuksen tuloksena luotiin kohdeorganisaatiolle mentorointiohjelman malli, joka toimii yhtenäisenä pelisääntönä kaikille kohdeorganisaation mentoroinneille. Tavoitteellista mentorointityötä seurataan nyt säännöllisin väliajoin määriteltyjen mittarien avulla. Toimintatutkimuksen aikana toteutuneet eri mittaiset mentoroinnit hyödynsivät uutta toimintamallia ja johdon sitoutumisen myötä mentorointityö tuli osaksi organisaation strategista toimintaa.
Kehittämishankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin kiitettävästi, vaikka dokumentointiin luodut vaihtoehtoiset kanavat eivät vielä toimintatutkimuksen päättämisvaiheessa saavuttaneetkaan niille tarkoitettua hyötyä. Tutkimustuloksilla voidaan katsoa olevan positiivista vaikutusta myös organisaation laatutyöskentelyyn sekä työnantajamielikuvaan. Tutkimusperiaatteen luotettavuudesta taas kertoo sen hyödynnettävyys muihin teknologiateollisuuden organisaatioihin.