Importing Accessories for Electronic Products from China to Finland : Case Product: Smartphone Cases
Chen, Gongju (2017)
Chen, Gongju
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia elektronisten tuotteiden lisävarusteiden tuontia Kiinasta Suomeen ja sen toteutettavuutta ja menettelytapoja. Älypuhelimen kotelo on valittu case-tuotteeksi tutkittaessa suomalaisten käyttäjien mieltymyksiä empiirisessä tutkimuksessa. Opinnäytetyö esittää myös ehdotuksia niille, jotka haluavat perustaa tuontiyrityksen Suomeen. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoreettiseen tutkimukseen ja empiiriseen tutkimukseen.
Teoreettisessa tutkimuksessa tuontitoiminta on jaettu neljään prosessiin: markkinoille tulon strategiat, käyttäjämieltymykset, rahoituskanavat ja tuontitoiminnan johtaminen. Markkinoille tulon strategioiden edut ja haitat analysoidaan. Käyttäjämieltymysten suhteen ehdotetaan, että markkinoijan on ymmärrettävä kohderyhmän mieltymykset paremmin ennen kuin myynti alkaa. Tuonninjohtamisessa prosessi kuvataan viidestä näkökulmasta: vientisäännökset ja dokumentaatio, tuontisäännökset ja kaupan välittäjät, tuote- ja hinnoittelupäätökset, kuljetus ja toimituslausekkeet sekä markkinoille tulon prosessi ja maksumenetelmät.
Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty kolmea eri tutkimustapaa: havainnointi, haastattelu ja kysely. Havainnoinnin tavoitteena oli etsiä elektronisen tuotteen lisävaruste, jolla on potentiaalia suureen kysyntään Suomessa, sekä tutkia hintoja ja tuotetietoja elektroniikkakaupoissa. Kokeneen liikemiehen haastattelulla pyrittiin saamaan tietoa ja neuvoja miten aloittaa tuontiyritys Suomessa. Kyselyn avulla kerättiin tietoa asiakkaiden älypuhelinkotelomieltymyksistä.
Teoreettisessa tutkimuksessa tuontitoiminta on jaettu neljään prosessiin: markkinoille tulon strategiat, käyttäjämieltymykset, rahoituskanavat ja tuontitoiminnan johtaminen. Markkinoille tulon strategioiden edut ja haitat analysoidaan. Käyttäjämieltymysten suhteen ehdotetaan, että markkinoijan on ymmärrettävä kohderyhmän mieltymykset paremmin ennen kuin myynti alkaa. Tuonninjohtamisessa prosessi kuvataan viidestä näkökulmasta: vientisäännökset ja dokumentaatio, tuontisäännökset ja kaupan välittäjät, tuote- ja hinnoittelupäätökset, kuljetus ja toimituslausekkeet sekä markkinoille tulon prosessi ja maksumenetelmät.
Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty kolmea eri tutkimustapaa: havainnointi, haastattelu ja kysely. Havainnoinnin tavoitteena oli etsiä elektronisen tuotteen lisävaruste, jolla on potentiaalia suureen kysyntään Suomessa, sekä tutkia hintoja ja tuotetietoja elektroniikkakaupoissa. Kokeneen liikemiehen haastattelulla pyrittiin saamaan tietoa ja neuvoja miten aloittaa tuontiyritys Suomessa. Kyselyn avulla kerättiin tietoa asiakkaiden älypuhelinkotelomieltymyksistä.