Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia erityistukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelystä jatketun aukioloajan ryhmässä

Ogunlolu, Laura; Hannula, Peetra; Hyppönen, Essi (2017)

 
Avaa tiedosto
Hannula_Peetra_Hypponen_Essi_Ogunlolu_Laura.pdf (405.8Kt)
Lataukset: 


Ogunlolu, Laura
Hannula, Peetra
Hyppönen, Essi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275569
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa erään oululaisen päiväkodin työntekijöiden kokemuksia jatketun aukioloajan ryhmien toiminnasta ja käytännöistä erityistuen tarpeessa olevien lasten kanssa työskentelystä. Opinnäytetyö toteutettiin eräässä oululaisessa päiväkodissa.

Opinnäytetyömme tavoitteena oli työntekijöiden kokemusten avulla pyrkiä tuottamaan sellaista tietoa, jonka pohjalta jatketun aukioloajan ryhmien toimintaa voitaisiin kehittää erityistukea tarvitsevien lasten kannalta.

Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme varhaiserityiskasvatusta, varhaiskasvatuksen eri tukimuotoja sekä vuoropäivähoitoa osana varhaiserityiskasvatusta. Tietoperusta on rakennettu alan ammattikirjallisuuden, tieteellisten lehtiartikkeleiden ja internet-julkaisujen pohjalle. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Opinnäytetyömme tulokset osoittavat, että vuoropäivähoito tuo haasteita erityistuen tarpeessa olevien lasten tukemiseen ja varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttamiseen. Tuloksissa korostui erityisesti moniammatillisen yhteistyön merkitys ja pienryhmäpedagogiikan toteuttamisen tärkeys.

Yhteenvetona opinnäytetyöstämme voidaan todeta, että päiväkodin työntekijöiden toimintatapojen yhtenäisyys, tukimuotojen säännöllinen käyttö ja moniammatillinen yhteistyö ovat tärkeitä tekijöitä varhaiserityiskasvatuksen pedagogisen toiminnan onnistumiseksi vuoropäivähoidossa. Myös pysyvyys ja ennakoitavuus ovat merkittäviä lapsen arkea ja pedagogista toimintaa tukevia tekijöitä.

Kehitysehdotuksiksi nousivat muun muassa avustajien määrän lisääminen, lisäkoulutuksen järjestäminen päiväkodin työntekijöille, sekä ryhmäkokojen pienentäminen. Jatkotutkimuksena kyselyn voisi toteuttaa myös muihin jatketun aukioloajan päiväkotien ryhmiin tai ympärivuorokautisiin päiväkoteihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste