Erityislasten liikuntaharrastuksiin osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä Helsingissä
Ahonen, Tuuli; Pajulahti, Samuli (2017)
Ahonen, Tuuli
Pajulahti, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää erityislasten ohjattuihin liikuntaharrastuksiin osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä Helsingissä. Tekijöitä on tärkeä selvittää, jotta urheiluseurat ja muut palveluntarjoajat osaavat ottaa ne tulevaisuudessa huomioon. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n kanssa, osaksi järjestön Valtti-ohjelman pilottikokeilua.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä ohjattuun liikuntaan vähän tai ei ollenkaan osallistuvan 7-16-vuotiaan erityislapsen vanhempaa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelukysymykset muodostettiin inhimillisen toiminnan mallin neljän teeman mukaan: tahto, tottumus, taidot ja ympäristö. Tulosten jäsentämistä ohjasi kansainvälisen ICF-luokituksen neljä osa-aluetta: 1) ruumiin/kehon toiminnot ja rakenteet, 2) suoritukset ja osallistuminen, 3) ympäristötekijät ja 4) yksilötekijät.
Osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä löytyi ICF-luokituksen jokaisesta osa-alueesta, mutta keskeisin vaikutus oli ympäristötekijöillä. Erityisesti osallistumiseen vaikuttaa tiedon puute lapselle soveltuvasta harrastustarjonnasta, perheen ulkopuolisen avustajan tarve, sekä harrastuksen tarjoajan resurssit huomioida lasten erityistarpeet. Tulokset ovat yhteneviä kansainvälisten tutkimusten kanssa.
Valtti-ohjelma vastaa osaltaan tiedon puutteen sekä perheen ulkopuolisen tuen tarpeen ongelmaan. Vapaa-ajan avustaja tai tukihenkilö mahdollistaa monen erityislapsen osallistumisen liikuntaharrastukseen. Vapaa-ajan avustajan saatavuutta tulisi kehittää. Riittävä ohjaajien määrä ja pienryhmät mahdollistaisivat yhä useamman erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallistumisen. Erityislapsille soveltuvien harrastusmahdollisuuksien kokoaminen yhdelle nettisivustolle olisi tärkeää ja erityislapsille soveltuvan harrastustarjonnan kattavuuteen tulisi panostaa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä ohjattuun liikuntaan vähän tai ei ollenkaan osallistuvan 7-16-vuotiaan erityislapsen vanhempaa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelukysymykset muodostettiin inhimillisen toiminnan mallin neljän teeman mukaan: tahto, tottumus, taidot ja ympäristö. Tulosten jäsentämistä ohjasi kansainvälisen ICF-luokituksen neljä osa-aluetta: 1) ruumiin/kehon toiminnot ja rakenteet, 2) suoritukset ja osallistuminen, 3) ympäristötekijät ja 4) yksilötekijät.
Osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä löytyi ICF-luokituksen jokaisesta osa-alueesta, mutta keskeisin vaikutus oli ympäristötekijöillä. Erityisesti osallistumiseen vaikuttaa tiedon puute lapselle soveltuvasta harrastustarjonnasta, perheen ulkopuolisen avustajan tarve, sekä harrastuksen tarjoajan resurssit huomioida lasten erityistarpeet. Tulokset ovat yhteneviä kansainvälisten tutkimusten kanssa.
Valtti-ohjelma vastaa osaltaan tiedon puutteen sekä perheen ulkopuolisen tuen tarpeen ongelmaan. Vapaa-ajan avustaja tai tukihenkilö mahdollistaa monen erityislapsen osallistumisen liikuntaharrastukseen. Vapaa-ajan avustajan saatavuutta tulisi kehittää. Riittävä ohjaajien määrä ja pienryhmät mahdollistaisivat yhä useamman erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallistumisen. Erityislapsille soveltuvien harrastusmahdollisuuksien kokoaminen yhdelle nettisivustolle olisi tärkeää ja erityislapsille soveltuvan harrastustarjonnan kattavuuteen tulisi panostaa.