Inspiraatiota soittamiseen : Opetusmateriaalia kitaralle
Ruokangas, Heikki (2017)
Ruokangas, Heikki
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275643
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kitaransoiton opiskeluun tarkoitettu oppimateriaali. Materiaalin keskeinen pohja on oppilaan oma oivaltaminen sekä mahdollisuus ymmärtää opetettava asia niin, että se liittyy aiemmin opittuihin asioihin ja muodostaa näin laajempia oppimiskokonaisuuksia.
Perustana oppimateriaaliosuudelle ovat taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien suuntaviivat sekä pedagogiikan kentällä meneillään olevat suuntaukset. Olen kerännyt aineistoa pääasiassa pedagogiikan kirjallisuudesta, joka käsittelee opettamista luovuuden sekä oivaltamisen näkökulmasta. Vallitsevia ilmiöitä pedagogiikan kentällä ovat muun muassa oivaltava oppiminen ja positiivinen pedagogiikka.
Oppimateriaali-osion ideana on vuosien saatossa käyttämieni harjoitusten kokoaminen yksiin kansiin. Mukana on harjoituksia, jotka olen havainnut toimiviksi ja hyödyllisiksi. Oppimateriaaliosiossa on myös käyty läpi kitaran erilaiset merkitsemistavat. Oppimateriaalia on tarkoitus käyttää ohjaavan opettajan kanssa, eikä materiaali suppeutensa vuoksi sovellu itseopiskeluun. Mikäli oppimateriaalista haluaisi itseopiskeluun soveltuvan oppaan, tulisi materiaalia laajentaa ja jakaa eri taitotasoille soveltuviksi kokonaisuuksiksi. Työni suurin haaste liittyi oppimateriaalin rajaamiseen, jotta työ ei laajenisi kohtuuttomasti.
Perustana oppimateriaaliosuudelle ovat taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien suuntaviivat sekä pedagogiikan kentällä meneillään olevat suuntaukset. Olen kerännyt aineistoa pääasiassa pedagogiikan kirjallisuudesta, joka käsittelee opettamista luovuuden sekä oivaltamisen näkökulmasta. Vallitsevia ilmiöitä pedagogiikan kentällä ovat muun muassa oivaltava oppiminen ja positiivinen pedagogiikka.
Oppimateriaali-osion ideana on vuosien saatossa käyttämieni harjoitusten kokoaminen yksiin kansiin. Mukana on harjoituksia, jotka olen havainnut toimiviksi ja hyödyllisiksi. Oppimateriaaliosiossa on myös käyty läpi kitaran erilaiset merkitsemistavat. Oppimateriaalia on tarkoitus käyttää ohjaavan opettajan kanssa, eikä materiaali suppeutensa vuoksi sovellu itseopiskeluun. Mikäli oppimateriaalista haluaisi itseopiskeluun soveltuvan oppaan, tulisi materiaalia laajentaa ja jakaa eri taitotasoille soveltuviksi kokonaisuuksiksi. Työni suurin haaste liittyi oppimateriaalin rajaamiseen, jotta työ ei laajenisi kohtuuttomasti.