Asiakaspalveluun opastaminen kaupan alalla
Santala, Kaisa (2017)
Santala, Kaisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka kaupan alalla asiakasrajapinnassa toimivia työntekijöitä opastetaan asiakaspalveluun. Työn tavoitteena oli saada kokonaiskuva siitä, kuinka henkilökuntaa koulutetaan ja missä asiakaspalvelun osa-alueissa, sekä miten käytännössä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa tulee toimia.
Teoriaosuudessa keskeiset aihealueet olivat teoria ja käytännöt asiakkaan kohtaamisessa, asiakkaan neuvonnassa ja opastuksessa, sanattomassa viestinnässä sekä vaikeissa asiakastilanteissa ja palautteen vastaanotossa. Teoria-osuus perustui painettuun kirjallisuuteen aiheesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka olivat kyselyyn vastatessaan tai ovat olleet jossain vaiheessa työuraansa kaupan alalla asiakasrajapinnassa töissä. Kyselyyn vastasi 145 opiskelijaa, joista 120 vastaajan vastauksia voitiin työsuhteensa perusteella käyttää kyselyn tarkoitukseen. Kysely oli avoinna 13.2.2017 – 28.2.2017.
Tutkimuksen perusteella 64 % vastaajista oli saanut koulutusta asiakaspalveluun jossain vaiheessa työuraansa ja näistä 87 % koki koulutusten olleen hyödyllisiä. Niistä vastaajista, jotka eivät olleet saaneet koulutusta asiakas-palveluun 79 % koki, että koulutuksia oltaisiin tarvittu.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista käyttää asiakaspalvelun kehittämiseen. Tulokset toivottavasti myös herättä-vät yritysten johdossa ajatuksia asiakaspalvelun kouluttamiseen, jottei henkilökunta koe, etteivät he ole saaneet tarpeeksi koulutusta.
Teoriaosuudessa keskeiset aihealueet olivat teoria ja käytännöt asiakkaan kohtaamisessa, asiakkaan neuvonnassa ja opastuksessa, sanattomassa viestinnässä sekä vaikeissa asiakastilanteissa ja palautteen vastaanotossa. Teoria-osuus perustui painettuun kirjallisuuteen aiheesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka olivat kyselyyn vastatessaan tai ovat olleet jossain vaiheessa työuraansa kaupan alalla asiakasrajapinnassa töissä. Kyselyyn vastasi 145 opiskelijaa, joista 120 vastaajan vastauksia voitiin työsuhteensa perusteella käyttää kyselyn tarkoitukseen. Kysely oli avoinna 13.2.2017 – 28.2.2017.
Tutkimuksen perusteella 64 % vastaajista oli saanut koulutusta asiakaspalveluun jossain vaiheessa työuraansa ja näistä 87 % koki koulutusten olleen hyödyllisiä. Niistä vastaajista, jotka eivät olleet saaneet koulutusta asiakas-palveluun 79 % koki, että koulutuksia oltaisiin tarvittu.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista käyttää asiakaspalvelun kehittämiseen. Tulokset toivottavasti myös herättä-vät yritysten johdossa ajatuksia asiakaspalvelun kouluttamiseen, jottei henkilökunta koe, etteivät he ole saaneet tarpeeksi koulutusta.