Creation of concept art for an action role-playing game
Honkanen, Timi (2017)
Honkanen, Timi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265421
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda konseptitaidetta Waterlight Gamesin peliprojektiin ni-meltä ”Project wizards”. Insinöörityössä tutkittiin konseptitaiteen luomisprosessia ja ongelmia, joita prosessin aikana voi ilmetä.
Konseptitaide on varsin subjektiivinen ala, ja monella taiteilijalla on omat tapansa luoda konseptitaidetta. Kuitenkin yleisimmät metodit tuottaa konseptitaidetta ovat hahmottelu, harmaasävymaalaus, pikkukuvien luominen ja kuvien muokkaaminen. Tärkeintä näissä menetelmissä on, että ne ovat nopeita ja että näkyviä tuloksia saadaan mahdollisimman nopeasti. Konseptitaide on usein yksi peliprojektien kulmakivistä, ja jotkin prosessit eivät pysty etenemään, ennen kuin niistä on tehty konseptitaidetta (3D mallinnus, illustraatio). Täten nopeiden tuotantomenetelmien omaksuminen on tärkeää
Insinöörityössä käytettiin digitaalisia menetelmiä konseptitaiteen luomiseen. Välineinä käytettiin kuvaneditointiohjelmaa ja piirtotablettia. Konseptitaide tehdään usein digitaalisia työkaluja käyttäen, vaikkakin perinteisten taidetyökalujen (maalaus ja paperille piirtäminen) käyttö on mahdollista, joskin harvinaisempaa. Ennen kaikkea se, mitä menetelmiä ja työkaluja taiteilija käyttää, riippuu usein siitä, mitkä työkalut hän kokee mukavimmiksi ja tutuiksi.
Insinöörityössä huomattiin, että konseptitaiteeseen kuluva aika väheni sitä mukaa, mitä enemmän taideteoksia tehtiin asiakkaalle. Tämä johtui siitä, että ajan myötä asiakkaan tarpeet ajan ja laadun suhteen tulivat selkeämmiksi.
Työssä huomattiin myös, että riippuen konseptista ajankäyttö voi muuttua paljon. Pelin päähahmot ja maisemakuvat ovat usein aikaa vievimpiä niiden tärkeyden ja laajuuden takia. Päähahmojen täytyy olla ajatuksella tehtyjä, koska pelaaja näkee niitä paljon ja mai-semakonsepteja varten täytyy usein luoda pieniä esineitä, kuten kasveja tai rakenteita, joilla maiseman voi täyttää.
Konseptitaide on varsin subjektiivinen ala, ja monella taiteilijalla on omat tapansa luoda konseptitaidetta. Kuitenkin yleisimmät metodit tuottaa konseptitaidetta ovat hahmottelu, harmaasävymaalaus, pikkukuvien luominen ja kuvien muokkaaminen. Tärkeintä näissä menetelmissä on, että ne ovat nopeita ja että näkyviä tuloksia saadaan mahdollisimman nopeasti. Konseptitaide on usein yksi peliprojektien kulmakivistä, ja jotkin prosessit eivät pysty etenemään, ennen kuin niistä on tehty konseptitaidetta (3D mallinnus, illustraatio). Täten nopeiden tuotantomenetelmien omaksuminen on tärkeää
Insinöörityössä käytettiin digitaalisia menetelmiä konseptitaiteen luomiseen. Välineinä käytettiin kuvaneditointiohjelmaa ja piirtotablettia. Konseptitaide tehdään usein digitaalisia työkaluja käyttäen, vaikkakin perinteisten taidetyökalujen (maalaus ja paperille piirtäminen) käyttö on mahdollista, joskin harvinaisempaa. Ennen kaikkea se, mitä menetelmiä ja työkaluja taiteilija käyttää, riippuu usein siitä, mitkä työkalut hän kokee mukavimmiksi ja tutuiksi.
Insinöörityössä huomattiin, että konseptitaiteeseen kuluva aika väheni sitä mukaa, mitä enemmän taideteoksia tehtiin asiakkaalle. Tämä johtui siitä, että ajan myötä asiakkaan tarpeet ajan ja laadun suhteen tulivat selkeämmiksi.
Työssä huomattiin myös, että riippuen konseptista ajankäyttö voi muuttua paljon. Pelin päähahmot ja maisemakuvat ovat usein aikaa vievimpiä niiden tärkeyden ja laajuuden takia. Päähahmojen täytyy olla ajatuksella tehtyjä, koska pelaaja näkee niitä paljon ja mai-semakonsepteja varten täytyy usein luoda pieniä esineitä, kuten kasveja tai rakenteita, joilla maiseman voi täyttää.