Logojen pimeä puoli : Typografinen muotokieli äärimetallia soittavien yhtyeiden logoissa
Valtanen, Tuomas (2017)
Valtanen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275580
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin heavy metal -musiikin äärimmäistä ja raskainta tyylisuuntaa (lyhennettynä äärimetallimusiikkia) soittavien yhtyeiden logojen suunnitteluun ja keskeisiin elementteihin. Käyn myös lyhyesti läpi musiikillisten tyylisuuntien ominaispiirteitä, selventääkseni genrejen ominaisia piirteitä niitä tuntemattomille lukijoille. Esittelen myös muutaman keskeisen henkilön, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet logojen kehitykseen olennaisesti.
Tutkin teoriaosuudessa, miksi nimenomaan goottilaiseen kirjasinperheeseen kuuluvat blackletter-fontit ovat logosuunnittelussa erittäin suosittuja ja mikä linkki näillä on erityisesti pohjois-eurooppalaiseen metallimusiikkiin historiallisesti ja geografisesti. Käyn myös lyhyesti läpi kaksi yritystä tuoda äärimetalli-kulttuurin logoja populaarikulttuurin puolelle ja kuinka näissä onnistuttiin.
Analysoin lopuksi metallimusiikin eri alagenrejen logojen yleisiä piirteitä typografisessa muotokielessä, kuten symmetriaa ja muodon kovuutta tai pehmeyttä ja pohdin, miksi luonnon elementit ja okkulttiset symbolit ovat niin vahvasti esillä logoissa ja minkä takia logot saattavat olla joskus täysin lukukelvottomia.
Teososuudessa olen toteuttanut omalle Dark Side of Zen –tuotemerkilleni logoja, jotka seuraavat äärimetallin logojen typografiaa ja muotokieltä. Tein näille myös tyylisuuntansa mukaiset tekaistut levykannet. Kerron luomisprosesseista ja siitä, mitä seikkoja otin huomioon toteuttaessani logoja. Tällä pyrin kehittämään valmiuksiani toteuttaa logoja ja levykansia yhtyeille tulevaisuudessa.
Tavoitteeni oli työtä tehdessäni ymmärtää bändilogojen suunnittelua kokonaisvaltaisemmin ja avata sitä myös lukijalle, jolla ei välttämättä ole mitään tuntemusta äärimetallimusiikista ja -kulttuurista. Äärimetallimusiikin logoissa on kyse paljon muustakin kuin vain logon kirjasintyylistä tai muodosta.
Tutkin teoriaosuudessa, miksi nimenomaan goottilaiseen kirjasinperheeseen kuuluvat blackletter-fontit ovat logosuunnittelussa erittäin suosittuja ja mikä linkki näillä on erityisesti pohjois-eurooppalaiseen metallimusiikkiin historiallisesti ja geografisesti. Käyn myös lyhyesti läpi kaksi yritystä tuoda äärimetalli-kulttuurin logoja populaarikulttuurin puolelle ja kuinka näissä onnistuttiin.
Analysoin lopuksi metallimusiikin eri alagenrejen logojen yleisiä piirteitä typografisessa muotokielessä, kuten symmetriaa ja muodon kovuutta tai pehmeyttä ja pohdin, miksi luonnon elementit ja okkulttiset symbolit ovat niin vahvasti esillä logoissa ja minkä takia logot saattavat olla joskus täysin lukukelvottomia.
Teososuudessa olen toteuttanut omalle Dark Side of Zen –tuotemerkilleni logoja, jotka seuraavat äärimetallin logojen typografiaa ja muotokieltä. Tein näille myös tyylisuuntansa mukaiset tekaistut levykannet. Kerron luomisprosesseista ja siitä, mitä seikkoja otin huomioon toteuttaessani logoja. Tällä pyrin kehittämään valmiuksiani toteuttaa logoja ja levykansia yhtyeille tulevaisuudessa.
Tavoitteeni oli työtä tehdessäni ymmärtää bändilogojen suunnittelua kokonaisvaltaisemmin ja avata sitä myös lukijalle, jolla ei välttämättä ole mitään tuntemusta äärimetallimusiikista ja -kulttuurista. Äärimetallimusiikin logoissa on kyse paljon muustakin kuin vain logon kirjasintyylistä tai muodosta.