Pakkaussuunnittelu ja ekologisuus : HazyLace yritykselle pakkauksen suunnittelu
Friström-Koponen, Kukka (2017)
Friström-Koponen, Kukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275617
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ekologista pakkauksen ulkoasunsuunnittelua. Kuluttajien havahtuessa ympäristöongelmiin ekologisuudesta on tullut ajankohtainen ja trendikäs asia. Tämä on johtanut siihen, että yhä useammat yritykset ottavat ekologisuuden töissään huomioon ja vaativat myös suunnittelijoilta ekologisia lähestymistapoja pakkaussuunnittelussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka ekologisuutta viestitään länsimaalaiselle kuluttajalle pakkauksen kautta ja mitä tulee ottaa huomioon ekologista pakkausta suunniteltaessa. Aihetta käsiteltiin tutkimalla pakkaussuunnittelua ja ekologista pakkaussuunnittelua käsittelevää kirjallisuutta. Opinnäytetyössä käsitellään pakkauksen ja pakkaussuunnittelun perusteoriaa sekä sen tärkeyttä ympäristön ja tuotteen brändin kannalta. Työ avaa myös lyhyesti mitä ekologisuus pitää sisällään.
Opinnäytetyön pohjalta saatiin selville tarpeelliset tiedot ekologisen pakkauksen ja sen ilmeen suunnitteluun sekä siitä, mikä viestii kuluttajalle jonkin olevan ekologista, vaikka se ei sitä olisikaan. Opinnäytetyössä todettiin useiden asioiden viestivän pakkaussuunnittelussa ekologisuudesta (kuten väreillä, muodoilla, typografialla ja kuvituksella) sekä sen olevan yksiä harvoja välineitä markkinoinnissa, jolla voidaan vaikuttaa kuluttajaan myös kosketuksen kautta. Vaikka täysin ekologista pakkausta ei valitettavasti ole olemassa, voidaan pakkaussuunnittelussa tehdä ekologisempia valintoja, esimerkiksi materiaalin ja painovärin valinnassa, joilla voidaan vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa suunniteltiin tutkielman ja asiakkaan toiveiden pohjalta pakkaus pienyritykselle. Yritys luo uniikkeja ja käsintehtyjä tuotteita luomumateriaaleista. Yrityksen ekologistista materiaaleista johtuen pakkauksen tavoitteena oli viestiä kuluttajalle yrityksen uudistuneesta ilmeestä sekä ekologisuudesta ja laadusta. Pakkauksen tavoitteena oli myös soveltua postitukseen, tämä rajoitti pakkausta suunniteltaessa koko ja materiaalivalintoja. Suunniteltu pakkaus vastasi tavoitteiden mukaista ilmettä ja välitti kohderyhmälle toivottua ekologisuuden ja laadun viestiä.
Opinnäytetyön pohjalta saatiin selville tarpeelliset tiedot ekologisen pakkauksen ja sen ilmeen suunnitteluun sekä siitä, mikä viestii kuluttajalle jonkin olevan ekologista, vaikka se ei sitä olisikaan. Opinnäytetyössä todettiin useiden asioiden viestivän pakkaussuunnittelussa ekologisuudesta (kuten väreillä, muodoilla, typografialla ja kuvituksella) sekä sen olevan yksiä harvoja välineitä markkinoinnissa, jolla voidaan vaikuttaa kuluttajaan myös kosketuksen kautta. Vaikka täysin ekologista pakkausta ei valitettavasti ole olemassa, voidaan pakkaussuunnittelussa tehdä ekologisempia valintoja, esimerkiksi materiaalin ja painovärin valinnassa, joilla voidaan vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa suunniteltiin tutkielman ja asiakkaan toiveiden pohjalta pakkaus pienyritykselle. Yritys luo uniikkeja ja käsintehtyjä tuotteita luomumateriaaleista. Yrityksen ekologistista materiaaleista johtuen pakkauksen tavoitteena oli viestiä kuluttajalle yrityksen uudistuneesta ilmeestä sekä ekologisuudesta ja laadusta. Pakkauksen tavoitteena oli myös soveltua postitukseen, tämä rajoitti pakkausta suunniteltaessa koko ja materiaalivalintoja. Suunniteltu pakkaus vastasi tavoitteiden mukaista ilmettä ja välitti kohderyhmälle toivottua ekologisuuden ja laadun viestiä.