Symbolinen kulutus – Yksilöllistä ja sosiaalista minuutta ilmentävän kulutuksen tukeminen tarinankerronnallisen markkinoinnin avulla : Case Kauppakeskus Rewell Center, Vaasa
Peltola, Jenni (2017)
Peltola, Jenni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on symbolinen kulutus ja tarkoituksena on tutkia, miten yksilöllinen ja sosiaalinen minuus vaikuttavat toimeksiantajayrityksenä toimivan Kauppakeskus Rewell Centerin kohdekuluttajien toimintaan. Tavoitteena on selvittää, ilmeneekö kohdekuluttajien toiminnan ja valintojen pohjalla erilaisia, yksilöllistä tai sosiaalista minuutta ilmentäviä, symbolisia merkityksiä. Lisäksi halutaan kartoittaa, miten symbolista kulutusta voidaan tukea markkinoinnin avulla.
Teoriaosiossa perehdytään ensin symboliseen kulutukseen osana kuluttajan käyttäytymistä. Seuraavaksi syvennytään postmodernismin ja symbolisen interaktionismin teorioihin. Symbolista kulutusta lähestytään kahdesta eri näkökulmasta: kuluttajan yksilöllinen minuus sekä kulutuksen sosiaaliset vaikutteet. Teoriakokonaisuuden toinen osio käsittelee tarinankerronnallista markkinointia, jota voidaan hyödyntää symbolisen kulutuksen tukemisessa. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja empiirisen aineiston kerääminen toteutettiin teemakyselyllä.
Tulokset osoittivat, että kulutusvalintoja ohjaavat yksilön arvot, maailmankuvat, mielenkiinnonkohteet ja elämäntyylit. Symbolisella kulutuksella koettiin myös voitavan vahvistaa omaa persoonallista minuutta. Lisäksi erilaisten sosiaalisten heimojen merkitys korostui osalla vastaajista. Tutkimustuloksien pohjalta muodostettiin kolme eri kuluttajaryhmätyypitystä. Lopuksi esitetään myös ratkaisuja halutun kuluttajaidentiteetin korostamiseksi sekä siihen, kuinka hyödyntää tarinankerronnallista markkinointia tukemaan kuluttajien yksilöllistä ja sosiaalista minuutta.
Teoriaosiossa perehdytään ensin symboliseen kulutukseen osana kuluttajan käyttäytymistä. Seuraavaksi syvennytään postmodernismin ja symbolisen interaktionismin teorioihin. Symbolista kulutusta lähestytään kahdesta eri näkökulmasta: kuluttajan yksilöllinen minuus sekä kulutuksen sosiaaliset vaikutteet. Teoriakokonaisuuden toinen osio käsittelee tarinankerronnallista markkinointia, jota voidaan hyödyntää symbolisen kulutuksen tukemisessa. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja empiirisen aineiston kerääminen toteutettiin teemakyselyllä.
Tulokset osoittivat, että kulutusvalintoja ohjaavat yksilön arvot, maailmankuvat, mielenkiinnonkohteet ja elämäntyylit. Symbolisella kulutuksella koettiin myös voitavan vahvistaa omaa persoonallista minuutta. Lisäksi erilaisten sosiaalisten heimojen merkitys korostui osalla vastaajista. Tutkimustuloksien pohjalta muodostettiin kolme eri kuluttajaryhmätyypitystä. Lopuksi esitetään myös ratkaisuja halutun kuluttajaidentiteetin korostamiseksi sekä siihen, kuinka hyödyntää tarinankerronnallista markkinointia tukemaan kuluttajien yksilöllistä ja sosiaalista minuutta.