Using Social Media at a Radio Station
Karttunen, Susanna (2017)
Karttunen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285781
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin radion ja sosiaalisen median välistä suhdetta. Radio voi käyttää sosiaalista mediaa sekä julkaisualustana että kommunikointiväylänä kuuntelijoiden kanssa, ja molempiin näistä vaihtoehdoista perehdyttiin. Lisäksi tarkasteltiin sosiaalisen median käyttöä Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden pitämän pop-up-radion yhteydessä, joka lähetti ohjelmaa Helsingin Arabian katufestivaaleilla vuoden 2016 toukokuussa. Radion kuuntelijoiden ja tekijöiden kokemuksia sosiaalisen median käytöstä tutkittiin kyselylomakkeiden avulla.
Sosiaalinen media auttaa radiota pysymään ajankohtaisena mediana nykypäivänä, jolloin monikanavajulkaiseminen ja vuorovaikutteisuus ovat tärkeitä arvoja. Sosiaalinen media lisää radioon visuaalisen puolen tuoden lisäarvoa kuunteluelämykseen, ja kuuntelijat voivat ylläpitää keskustelua siellä myös ilman radioaseman työntekijöitä. Lisäksi sosiaalista mediaa on helppo käyttää tavallisilla mobiililaitteilla ja tietokoneilla.
Haittapuolina sosiaalisen median käytössä ovat esimerkiksi, että kuuntelijoiden ei ole aina mahdollista esiintyä sosiaalisessa mediassa täysin tuntemattomina, ja radioaseman laitteille asennetut sovellukset saattavat päästä käsiksi yhtiön salaiseen dataan. Tulisi myös muistaa, että kaikki kuuntelijat eivät halua olla vuorovaikutuksessa radioaseman kanssa. Radioasema ei voi myöskään aina kontrolloida, mitä siitä kirjoitetaan sosiaalisessa mediassa.
Kuuntelijat voivat ottaa yhteyttä radioon sosiaalisen median lisäksi esimerkiksi soittamalla tai tekstiviestillä. Näitä kommunikointiväyliä tulisi tarjota varsinkin kuuntelijaryhmille, jotka eivät yleensä käytä sosiaalista mediaa. Radioaseman tulee myös selvittää tarkemmin, mitä sosiaalisen median palveluita sen kuuntelijat käyttävät, ja käyttää niitä julkaisualustoina ja kommunikointiin yleisön kanssa. Aseman tulisi luoda itselleen sosiaalisen median strategia, joka antaa yhteiset ohjesäännöt kaikille työntekijöille ja auttaa maksimoimaan menestyksen sosiaalisessa mediassa.
Insinöörityöraporttiin koottua tietoa voi käyttää hyväksi radioasemien sosiaalisen median käyttöä suunniteltaessa ja arvioitaessa.
Sosiaalinen media auttaa radiota pysymään ajankohtaisena mediana nykypäivänä, jolloin monikanavajulkaiseminen ja vuorovaikutteisuus ovat tärkeitä arvoja. Sosiaalinen media lisää radioon visuaalisen puolen tuoden lisäarvoa kuunteluelämykseen, ja kuuntelijat voivat ylläpitää keskustelua siellä myös ilman radioaseman työntekijöitä. Lisäksi sosiaalista mediaa on helppo käyttää tavallisilla mobiililaitteilla ja tietokoneilla.
Haittapuolina sosiaalisen median käytössä ovat esimerkiksi, että kuuntelijoiden ei ole aina mahdollista esiintyä sosiaalisessa mediassa täysin tuntemattomina, ja radioaseman laitteille asennetut sovellukset saattavat päästä käsiksi yhtiön salaiseen dataan. Tulisi myös muistaa, että kaikki kuuntelijat eivät halua olla vuorovaikutuksessa radioaseman kanssa. Radioasema ei voi myöskään aina kontrolloida, mitä siitä kirjoitetaan sosiaalisessa mediassa.
Kuuntelijat voivat ottaa yhteyttä radioon sosiaalisen median lisäksi esimerkiksi soittamalla tai tekstiviestillä. Näitä kommunikointiväyliä tulisi tarjota varsinkin kuuntelijaryhmille, jotka eivät yleensä käytä sosiaalista mediaa. Radioaseman tulee myös selvittää tarkemmin, mitä sosiaalisen median palveluita sen kuuntelijat käyttävät, ja käyttää niitä julkaisualustoina ja kommunikointiin yleisön kanssa. Aseman tulisi luoda itselleen sosiaalisen median strategia, joka antaa yhteiset ohjesäännöt kaikille työntekijöille ja auttaa maksimoimaan menestyksen sosiaalisessa mediassa.
Insinöörityöraporttiin koottua tietoa voi käyttää hyväksi radioasemien sosiaalisen median käyttöä suunniteltaessa ja arvioitaessa.