Kotona asuvan iäkkään ihmisen psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen : koulutus Vanhustyön keskusliiton vapaaehtoistoimijoille
Kuusela, Minna; Liimatainen, Ari; Rantanen, Heidi (2017)
Kuusela, Minna
Liimatainen, Ari
Rantanen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025956
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme nivoutuivat yhteen vanhuspoliittiset ja yhteiskunnallisesti ajankohtaiset puheenaiheet terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Kyse on iäkkään ihmisen kotona asumisen tukemisesta mahdollisimman pitkään, ja järjestöt ja vapaaehtoistoiminta ovat julkisten palveluiden ohella merkittävässä asemassa tämän toteuttamisessa. Teoreettisina lähtökohtina työssämme olivat psykososiaalinen hyvinvointi, positiivinen psykologia ja vapaaehtoistoiminta. Työssämme näkyy vahvasti myös palvelumuotoilun näkökulma.
Monimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kotona asuvan iäkkään ihmisen psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen Vanhustyön keskusliiton (VTKL) Vahvike-aineistopankin avulla. Järjestimme VTKL:n Senioritoiminnan vapaaehtoisille koulutustilaisuuden, jossa ohjasimme heitä käyttämään virikemateriaalia Vahvikkeesta. Koulutuksessa nostimme esille kolme teemaa: muistelun, aivojumpan ja luonnon. Jokainen teema sisälsi teoria- ja toiminnallisen osuuden sekä tapausvideon. Osallistujat saivat Vahvikkeesta kootun materiaalikansion, joka osaltaan tukee heitä iäkkään ihmisen kohtaamisessa.
Osallistujilta kerättiin palautetta koulutuksen toteutuksesta lomakkeella. Palaute antoi tietoa sisällön onnistumisesta ja teemojen valinnasta sekä kouluttajien toiminnasta. Se kertoi myös osallistujien kokemuksesta ja koulutuksen hyödyllisyydestä. Siitä ei kuitenkaan vielä selviä, muuttiko koulutuksesta saatu tieto osallistujien toimintatapaa.
Osallistujat kokivat koulutustilaisuuden hyödylliseksi ja kiinnostavaksi. Vahvike ei ollut heille aiemmin tuttu, mutta koulutuksen jälkeen melkein kaikki suunnittelivat sen käyttämistä. Osallistujat kokivat saaneensa koulutuksesta hyötyä sekä vapaaehtoistoimintaan että omaan elämäänsä.
Näkemyksemme mukaan vapaaehtoisille kannattaa jatkossa tarjota rohkeasti tietotekniikkaan pohjautuvaa koulutusta. Ehdotamme myös Vahvikkeen lisäämistä vapaaehtoiskoulutukseen. Jatkossa olisi hyvä kartoittaa, miten vapaaehtoiset aikovat käyttää koulutuksessa saamiansa työkaluja ja Vahvike-aineistopankkia ja miten niiden käyttö näkyy iäkkään ihmisen psykososiaalisessa hyvinvoinnissa. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää vapaaehtoisten toimintaa ja koulutusta kehitettäessä.
Monimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kotona asuvan iäkkään ihmisen psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen Vanhustyön keskusliiton (VTKL) Vahvike-aineistopankin avulla. Järjestimme VTKL:n Senioritoiminnan vapaaehtoisille koulutustilaisuuden, jossa ohjasimme heitä käyttämään virikemateriaalia Vahvikkeesta. Koulutuksessa nostimme esille kolme teemaa: muistelun, aivojumpan ja luonnon. Jokainen teema sisälsi teoria- ja toiminnallisen osuuden sekä tapausvideon. Osallistujat saivat Vahvikkeesta kootun materiaalikansion, joka osaltaan tukee heitä iäkkään ihmisen kohtaamisessa.
Osallistujilta kerättiin palautetta koulutuksen toteutuksesta lomakkeella. Palaute antoi tietoa sisällön onnistumisesta ja teemojen valinnasta sekä kouluttajien toiminnasta. Se kertoi myös osallistujien kokemuksesta ja koulutuksen hyödyllisyydestä. Siitä ei kuitenkaan vielä selviä, muuttiko koulutuksesta saatu tieto osallistujien toimintatapaa.
Osallistujat kokivat koulutustilaisuuden hyödylliseksi ja kiinnostavaksi. Vahvike ei ollut heille aiemmin tuttu, mutta koulutuksen jälkeen melkein kaikki suunnittelivat sen käyttämistä. Osallistujat kokivat saaneensa koulutuksesta hyötyä sekä vapaaehtoistoimintaan että omaan elämäänsä.
Näkemyksemme mukaan vapaaehtoisille kannattaa jatkossa tarjota rohkeasti tietotekniikkaan pohjautuvaa koulutusta. Ehdotamme myös Vahvikkeen lisäämistä vapaaehtoiskoulutukseen. Jatkossa olisi hyvä kartoittaa, miten vapaaehtoiset aikovat käyttää koulutuksessa saamiansa työkaluja ja Vahvike-aineistopankkia ja miten niiden käyttö näkyy iäkkään ihmisen psykososiaalisessa hyvinvoinnissa. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää vapaaehtoisten toimintaa ja koulutusta kehitettäessä.