Tuotekehitysprosessin löytäminen ja verkko-oppimateriaalin kehitys NIVAlle
Pekkarinen, Katja (2017)
Pekkarinen, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kohdeorganisaatiolle tuotekehitysprosessi, jonka avulla kehitettiin verkko-oppimateriaali ja siihen soveltuva verkko-oppimisalusta. Kohdeorganisaatio, jolle opinnäytetyön toteutettiin, oli NIVA, joka toimii Pohjoismaiden ministerineuvoston alaisuudessa. NIVAn tehtävänä on jakaa pohjoismaista viimeisimpiin tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa työterveyden ja -hyvinvoinnin alalla toimiville ammatinharjoittajille ja tutkijoille. Tämä tehdään järjestämällä perinteisiä kursseja ja seminaareja ympäri Pohjoismaita. NIVAlle oli tullut toive lisätä perinteiseen kurssitarjontaan myös verkkokoulutusta, ja tästä syystä päätettiin kehittää ensimmäinen verkko-oppimateriaali.
Opinnäytetyön tärkein tavoite oli kehittää kohdeorganisaatiolle uusi tuote, ja tästä syystä tuotekehitysteoria oli keskeisessä asemassa. Tuotekehitysteorioihin perehtymällä löytyi tämän projektin näkökulmasta paras tuotekehitysprosessi, jota hyödyntäen uusi tuote kehitettiin. Teoriaosuus sisälsi useita avoimia asiantuntijoiden haastatteluja. He olivat kurssin aihealueen asiantuntijoita, eri yrityksien edustajia, joilla oli asiantuntemus verkko-oppimateriaalin tuottamisesta ja verkko-oppimisalustaratkaisujen rakentamisesta. Haastatteluiden lisäksi tärkeä teorialähde oli akateeminen kirjallisuus, artikkelit ja tutkimustulokset.
Avoimista haastatteluista ja akateemisesta kirjallisuudesta saatujen tuloksien avulla muotoutui sekä verkko-oppimateriaalin rakenne että kohdeorganisaation tarpeisiin soveltuvin verkko-oppimisalusta. Verkko-oppimateriaali päätettiin koostaa niin videoista kuin dokumenteista, jotka sisälsivät luentomateriaalit. Lopputuloksena oli tehdä lyhytluentoja suurimmasta osasta perinteisiä luentoja. Vain yksi luento päätettiin kuvata kokonaisuudessaan. Luentojen lisäksi kuvattiin kaksi haastattelua. Materiaalit kuvattiin kolmena eri ajankohtana vuoden 2016 aikana. Materiaalien tuottamisen lisäksi tutkittiin eri verkko-oppimisalusta vaihtoehtoja ja päädyttiin rakentamaan verkko-oppimisalusta osaksi NIVAn jo olemassa olevia kotisivuja.
Opinnäytetyön tulos on verkko-oppimateriaali ja siihen soveltuva verkko-oppimisalusta. NIVAlla on tulevaisuudessa käytössään tämän opinnäytetyön aikana testattu tuotekehitysprosessi uusien verkko-oppimateriaalien tekemistä varten. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin täysin, ja kohdeorganisaatio oli tyytyväinen lopputuloksiin.
Opinnäytetyön tärkein tavoite oli kehittää kohdeorganisaatiolle uusi tuote, ja tästä syystä tuotekehitysteoria oli keskeisessä asemassa. Tuotekehitysteorioihin perehtymällä löytyi tämän projektin näkökulmasta paras tuotekehitysprosessi, jota hyödyntäen uusi tuote kehitettiin. Teoriaosuus sisälsi useita avoimia asiantuntijoiden haastatteluja. He olivat kurssin aihealueen asiantuntijoita, eri yrityksien edustajia, joilla oli asiantuntemus verkko-oppimateriaalin tuottamisesta ja verkko-oppimisalustaratkaisujen rakentamisesta. Haastatteluiden lisäksi tärkeä teorialähde oli akateeminen kirjallisuus, artikkelit ja tutkimustulokset.
Avoimista haastatteluista ja akateemisesta kirjallisuudesta saatujen tuloksien avulla muotoutui sekä verkko-oppimateriaalin rakenne että kohdeorganisaation tarpeisiin soveltuvin verkko-oppimisalusta. Verkko-oppimateriaali päätettiin koostaa niin videoista kuin dokumenteista, jotka sisälsivät luentomateriaalit. Lopputuloksena oli tehdä lyhytluentoja suurimmasta osasta perinteisiä luentoja. Vain yksi luento päätettiin kuvata kokonaisuudessaan. Luentojen lisäksi kuvattiin kaksi haastattelua. Materiaalit kuvattiin kolmena eri ajankohtana vuoden 2016 aikana. Materiaalien tuottamisen lisäksi tutkittiin eri verkko-oppimisalusta vaihtoehtoja ja päädyttiin rakentamaan verkko-oppimisalusta osaksi NIVAn jo olemassa olevia kotisivuja.
Opinnäytetyön tulos on verkko-oppimateriaali ja siihen soveltuva verkko-oppimisalusta. NIVAlla on tulevaisuudessa käytössään tämän opinnäytetyön aikana testattu tuotekehitysprosessi uusien verkko-oppimateriaalien tekemistä varten. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin täysin, ja kohdeorganisaatio oli tyytyväinen lopputuloksiin.