School Setting Interview (SSI) 3.1 käsikirjan suomennos ja käyttökokemuksia arviointimenetelmästä
Kanervo, Jenni; Torstensson, Annika (2017)
Kanervo, Jenni
Torstensson, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli School Setting Interview (SSI) 3.1 -arviointimenetelmän englanninkielisestä käsikirjasta suomennosversion laatiminen sekä arviointilomakkeiden käyttökokeilu yhteistyössä Espoolaisen koulun erityisopettajan ja luokan oppilaiden kanssa. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului suomennosversiosta ja arviointimenetelmän käyttökokeiluista esille nousseiden kommenttien ja havaintojen raportointi.
Tarve opinnäytetyölle ja arviointimenetelmän kehittämiselle on työelämälähtöinen ja se toteutettiin osana laajempaa kehittämishanketta. Metropolia Ammattikorkeakoulu toimii työn tilaajana sekä toisena yhteistyökumppanina. Kaikki käännökseen liittyvä materiaali toimitetaan Metropolia Ammattikorkeakoululle arviointimenetelmän jatkokäsittelyä varten.
SSI 3.1 on puolistrukturoitu arviointimenetelmä, jonka avulla arvioidaan oppilaan valmiuksien ja ympäristön vaatimusten yhteensopivuutta. SSI on oppilaskeskeinen arviointimenetelmä ja se on suunniteltu käytettäväksi yli 7-vuotiaiden oppilaiden kanssa, joiden toimintakyky on alentunut. SSI -arviointimenetelmä sisältää neljä arviointilomaketta. Oppilas ja arvioinnin suorittaja keskustellen suorittavat haastattelun, jossa oppilaalla on mahdollisuus tuoda esille kouluympäristön osallistumisen haasteet sekä yksilöllistämistarpeet omasta kokemuksesta. SSI-arviointimenetelmän teoreettisena taustana toimii Inhimillisen toiminnan malli sekä oppilaslähtöinen lähestymistapa.
SSI 3.1 arviointimenetelmän käyttökokemukset osoittivat aiempien tulosten mukaisia havaintoja arviointimenetelmän merkityksellisyydestä oppilaiden osallisuuden edistämisestä kouluympäristöjä yksilöllistämällä. Arviointimenetelmää voidaan käyttää yksilöllisesti oppilaiden kanssa sekä lisäksi tutkimuksellisessa tarkoituksessa esimerkiksi kouluympäristöjen kehittämistyössä. Käsikirjan suomenkielinen versio sekä arviointilomakkeet vaativat vielä koettelua erilaisten oppilaiden ja työelämässä toimivien toimintaterapeuttien kanssa yhteistyössä, jotta voidaan sovittaa SSI 3.1 -arviointimenetelmää suomalaiseen kontekstiin.
Tarve opinnäytetyölle ja arviointimenetelmän kehittämiselle on työelämälähtöinen ja se toteutettiin osana laajempaa kehittämishanketta. Metropolia Ammattikorkeakoulu toimii työn tilaajana sekä toisena yhteistyökumppanina. Kaikki käännökseen liittyvä materiaali toimitetaan Metropolia Ammattikorkeakoululle arviointimenetelmän jatkokäsittelyä varten.
SSI 3.1 on puolistrukturoitu arviointimenetelmä, jonka avulla arvioidaan oppilaan valmiuksien ja ympäristön vaatimusten yhteensopivuutta. SSI on oppilaskeskeinen arviointimenetelmä ja se on suunniteltu käytettäväksi yli 7-vuotiaiden oppilaiden kanssa, joiden toimintakyky on alentunut. SSI -arviointimenetelmä sisältää neljä arviointilomaketta. Oppilas ja arvioinnin suorittaja keskustellen suorittavat haastattelun, jossa oppilaalla on mahdollisuus tuoda esille kouluympäristön osallistumisen haasteet sekä yksilöllistämistarpeet omasta kokemuksesta. SSI-arviointimenetelmän teoreettisena taustana toimii Inhimillisen toiminnan malli sekä oppilaslähtöinen lähestymistapa.
SSI 3.1 arviointimenetelmän käyttökokemukset osoittivat aiempien tulosten mukaisia havaintoja arviointimenetelmän merkityksellisyydestä oppilaiden osallisuuden edistämisestä kouluympäristöjä yksilöllistämällä. Arviointimenetelmää voidaan käyttää yksilöllisesti oppilaiden kanssa sekä lisäksi tutkimuksellisessa tarkoituksessa esimerkiksi kouluympäristöjen kehittämistyössä. Käsikirjan suomenkielinen versio sekä arviointilomakkeet vaativat vielä koettelua erilaisten oppilaiden ja työelämässä toimivien toimintaterapeuttien kanssa yhteistyössä, jotta voidaan sovittaa SSI 3.1 -arviointimenetelmää suomalaiseen kontekstiin.