Rakennus-Arolin Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen
Uuskoski, Karoliina (2017)
Uuskoski, Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265470
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin laatuun ja sen merkitykseen rakentamisessa. Laadun merkitykseen, laadun hallinnankeinoihin, laatustandardeihin ja laatujärjestelmän rakentamiseen perehtymisestä saatuja oppeja sovelletaan yrityksen laatujärjestelmän päivittämisessä. Laadunhallintajärjestelmää päivitettäessä otettiin huomioon myös ISO9001:2015-standardin vaatimukset ja standardoinnin merkitykset. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, joista toinen on kirjallinen osuus ja toinen koostuu yrityksen käyttöön jäävistä dokumenteista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Rakennus-Arolin Oy:lle ISO9001:2015 vaatimusten mukainen laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena on osoittaa asiakkaalle yrityksen toimintamallit ja menetelmät laadunhallitsemiseksi. Laatukäsikirjan tueksi luotiin myös työmaakohtainen laatusuunnitelma, jota voidaan käyttää mallipohjana tulevien työmaiden laatusuunnitelmien tekemistä varten.
Työn lopputuloksena yritykselle syntyi laatukäsikirja, jota yritys voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää perehdytyksessä selventämään yrityksen laatuvaatimuksia uusille työntekijöille. Laatukäsikirjaa tukemaan syntyi myös laatusuunnitelma, jota hyödynnettiin yrityksen käynnissä olevalla työmaalla. Laatusuunnitelmasta luotiin myös mallipohja yrityksen laatukansioon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Rakennus-Arolin Oy:lle ISO9001:2015 vaatimusten mukainen laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tarkoituksena on osoittaa asiakkaalle yrityksen toimintamallit ja menetelmät laadunhallitsemiseksi. Laatukäsikirjan tueksi luotiin myös työmaakohtainen laatusuunnitelma, jota voidaan käyttää mallipohjana tulevien työmaiden laatusuunnitelmien tekemistä varten.
Työn lopputuloksena yritykselle syntyi laatukäsikirja, jota yritys voi hyödyntää liiketoiminnassaan. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää perehdytyksessä selventämään yrityksen laatuvaatimuksia uusille työntekijöille. Laatukäsikirjaa tukemaan syntyi myös laatusuunnitelma, jota hyödynnettiin yrityksen käynnissä olevalla työmaalla. Laatusuunnitelmasta luotiin myös mallipohja yrityksen laatukansioon.