Fysioterapeutin työnkuva palvelukeskuksessa Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymän fysioterapeuttien kertomana
Roininen, Teija (2017)
Roininen, Teija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä asiantuntijatietoa fysioterapeuttien työnkuvasta sekä heidän käyttämistään hyvistä kuntoutuskäytännöistä Peruspalvelukeskus Aava-liikelaitoksessa työskenteleviltä fysioterapeuteilta. Aihe kosketti Päijät-Hämeen alueella palvelukeskusympäristössä työskentelevien fysioterapeuttien työtä ajankohtaisesti Sote-uudistuksesta johtuen. Organisaatiossa oli opinnäytetyötä toteutettaessa keväällä 2017 toiminnallinen ja rakenteellinen muutos, kun Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä yhdessä muiden Päijät-Hämeen terveysalan toimijoiden kanssa uudistui Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymäksi.
Asiantuntijatietoa päädyttiin keräämään laadullisen tutkimuksen täsmäryhmähaastattelu (focus group) - menetelmää hyödyntäen. Haastattelun kautta pyrittiin tiedonkeruun lisäksi mahdollistamaan työyhteisössä keskinäinen työn kehittämisen ja tarkastelun mahdollisuus. Aineistoa haluttiin erityisesti fysioterapeuttien käyttämistä kuntoutuskäytännöistä, joten opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimikin kuntoutus ja sen toteutuminen moniammatillisessa työryhmässä.
Opinnäytetyön toteutuksessa on huomioitu peruspalvelukeskuksien asiakaskunta, joka painottuu pääsääntöisesti ikäihmisiin. Asiakasryhmä on tässä työssä huomioitu asiakaslähtöisen työskentelyn keinoin fysioterapeuttien näkökulmasta. Asiakaslähtöisyyden näkökulma ilmenee fysioterapeuttien haastattelukysymysten asettelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvailevaa asiantuntijatietoa, joka on opinnäytetyössä esitelty haastattelututkimuksen yhteenvetona ja pääkohdat nostettu esiin kuvioina. Haastattelun yhteenveto kattoi kolme aihealuetta: fysioterapeutin työtehtävien määrittelyn, työnjaon periaatteet moniammatillisessa työryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta sekä kuntoutuksen toteutumisen.
Asiantuntijatietoa päädyttiin keräämään laadullisen tutkimuksen täsmäryhmähaastattelu (focus group) - menetelmää hyödyntäen. Haastattelun kautta pyrittiin tiedonkeruun lisäksi mahdollistamaan työyhteisössä keskinäinen työn kehittämisen ja tarkastelun mahdollisuus. Aineistoa haluttiin erityisesti fysioterapeuttien käyttämistä kuntoutuskäytännöistä, joten opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimikin kuntoutus ja sen toteutuminen moniammatillisessa työryhmässä.
Opinnäytetyön toteutuksessa on huomioitu peruspalvelukeskuksien asiakaskunta, joka painottuu pääsääntöisesti ikäihmisiin. Asiakasryhmä on tässä työssä huomioitu asiakaslähtöisen työskentelyn keinoin fysioterapeuttien näkökulmasta. Asiakaslähtöisyyden näkökulma ilmenee fysioterapeuttien haastattelukysymysten asettelussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvailevaa asiantuntijatietoa, joka on opinnäytetyössä esitelty haastattelututkimuksen yhteenvetona ja pääkohdat nostettu esiin kuvioina. Haastattelun yhteenveto kattoi kolme aihealuetta: fysioterapeutin työtehtävien määrittelyn, työnjaon periaatteet moniammatillisessa työryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta sekä kuntoutuksen toteutumisen.