Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma yritykselle
Immonen, Emma (2017)
Immonen, Emma
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036290
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yrityksen markkinointiviestinnän johdattamista digitaaliseen toimintaympäristöön. Työ käsittelee digitaalista markkinointiviestintää, millaista sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan tulisi luoda ja kuinka löydettävyyteen voidaan sosiaalisessa mediassa vaikuttaa.
Opinnäytetyö on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma autokorjaamo ja varaosamyymälä Kajaanin Asennus Osa Oy:lle. Yrityksellä ei ennestään ole kotisivuja tai sosiaalisen median kanavia käytössään. Työn tietoperustan tarkoitus on kertoa yrittäjälle digitaalisen markkinoinnin ominaispiirteistä. Työn tarkoitus on saada yrityksen markkinointia muutettua digitaaliseen muotoon ja sitä myöten lisätä näkyvyyttä erityisesti Kainuun alueella.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka empiirisessä osuudessa yhdistetään tietoperusta käytäntöön. Tietoperusta pohjautuu markkinointivientiviestinnän alan kirjallisuuteen, niin painettuihin teoksiin kuin internet-lähteisiinkin. Opinnäytetyö suosii tietoperustassaan ammattiblogeja, sillä ne tarjoavat ajankohtaisinta tietoa jatkuvasti muuttuvasta markkinointiviestinnän alasta. Näiden lisäksi tietoperusta empiriaan pohjautuu myös yrittäjän haastatteluihin, yrityksestä tehtyihin havaintoihin sekä kilpailijoista tehtyihin havaintoihin.
Yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän tavoite on vahvistaa yrityksen yrityskuvaa ja tavoittaa uusia, prospekteja, kohderyhmiä. Yritykselle laadittiin sisältöstrategia, avainsana-analyysi ja visuaaliset linjaukset sisällöntuotantoa varten. Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kotisivut, Facebook-sivut ja sisällöntuotantosuunnitelman, eli Facebook-vuosikellon. Lisäksi yritys sai valmista materiaalia sisällöntuotantoa varten. Facebook-vuosikello ja Facebook-kampanjat löytyvät alkuperäisestä opinnäytetyöstä liitteet-osiosta, mutta pysyvät julkaistavassa versiossa salaisina.
Opinnäytetyö on digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma autokorjaamo ja varaosamyymälä Kajaanin Asennus Osa Oy:lle. Yrityksellä ei ennestään ole kotisivuja tai sosiaalisen median kanavia käytössään. Työn tietoperustan tarkoitus on kertoa yrittäjälle digitaalisen markkinoinnin ominaispiirteistä. Työn tarkoitus on saada yrityksen markkinointia muutettua digitaaliseen muotoon ja sitä myöten lisätä näkyvyyttä erityisesti Kainuun alueella.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka empiirisessä osuudessa yhdistetään tietoperusta käytäntöön. Tietoperusta pohjautuu markkinointivientiviestinnän alan kirjallisuuteen, niin painettuihin teoksiin kuin internet-lähteisiinkin. Opinnäytetyö suosii tietoperustassaan ammattiblogeja, sillä ne tarjoavat ajankohtaisinta tietoa jatkuvasti muuttuvasta markkinointiviestinnän alasta. Näiden lisäksi tietoperusta empiriaan pohjautuu myös yrittäjän haastatteluihin, yrityksestä tehtyihin havaintoihin sekä kilpailijoista tehtyihin havaintoihin.
Yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän tavoite on vahvistaa yrityksen yrityskuvaa ja tavoittaa uusia, prospekteja, kohderyhmiä. Yritykselle laadittiin sisältöstrategia, avainsana-analyysi ja visuaaliset linjaukset sisällöntuotantoa varten. Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kotisivut, Facebook-sivut ja sisällöntuotantosuunnitelman, eli Facebook-vuosikellon. Lisäksi yritys sai valmista materiaalia sisällöntuotantoa varten. Facebook-vuosikello ja Facebook-kampanjat löytyvät alkuperäisestä opinnäytetyöstä liitteet-osiosta, mutta pysyvät julkaistavassa versiossa salaisina.