Sääsuojan perustusmenetelmän kehittäminen
Onttonen, Jonne (2017)
Onttonen, Jonne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026094
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja kehitettiin sääsuojan perustusmenetelmää normaalin liikenne-estekiinnityksen tilalle sillankorjaustyömaille. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehit-tää uusi sääsuojan perustamismenetelmä ylileveiden kuljetusten vuoksi ja sääsuojan repeytymisvaaran vähentämiseksi yleisen turvallisuuden parantamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Destia Oy:lle.
Työ aloitettiin kirjallisuusselvityksellä aiheeseen liittyvistä laeista, määräyksistä ja ohjeista. Tätä materiaalia täydennettiin eri ammattilaisten haastatteluilla, jonka jälkeen valittiin parhaiten soveltuva perustamismenetelmä hankitun tiedon pohjalta. Perustamismenetelmäksi valittiin asfalttikiinnitys. Hankitun tiedon pohjalta kartoitettiin perustusmenetelmän ongelmat, jonka jälkeen asfalttikiinnitystä testattiin koevedoilla erilaisilla ankkurointitavoilla vertailutu-losten saamiseksi ja parhaan mahdollisimman ankkurointiratkaisun löytämiseksi.
Vetokokeiden perusteella asfalttikiinnitys on paras tehdä yhdistäen mahdollisimman suuri ankkuri ja ankkurointimassa mahdollisimman syvään asfalttiin. Ankkureiden vetokokeet rajoitettiin syvyydeltään kuvaamaan sillankorjauskohteessa tyypillistä tilannetta, jossa asfalttia on vähän. Tulosten perusteella voidaan asfalttikiinnitystä käyttää talvisin 50 mm reikäsyvyydellä, 14 mm ankkurihalkaisijalla ja Hilti:n HIT HY 200-A ankkurointimassan kanssa sääsuojan kiinnitykseen. Ankkuroinnin käyttöä samalla paksuudella kesällä tulee testata erikseen asfaltin materiaalisen heikkouden kasvaessa lämpötilan kanssa.
Asfalttikiinnityksen avulla sillalle rakennettavan sääsuojan kaistanpuoleinen seinä saadaan perustettua selvästi liikenne-esteen sisäpuolelle, mikä parantaa erikoiskuljetusten työmaan ohitusmahdollisuuksia ja parantaa työturvallisuutta.
Työ aloitettiin kirjallisuusselvityksellä aiheeseen liittyvistä laeista, määräyksistä ja ohjeista. Tätä materiaalia täydennettiin eri ammattilaisten haastatteluilla, jonka jälkeen valittiin parhaiten soveltuva perustamismenetelmä hankitun tiedon pohjalta. Perustamismenetelmäksi valittiin asfalttikiinnitys. Hankitun tiedon pohjalta kartoitettiin perustusmenetelmän ongelmat, jonka jälkeen asfalttikiinnitystä testattiin koevedoilla erilaisilla ankkurointitavoilla vertailutu-losten saamiseksi ja parhaan mahdollisimman ankkurointiratkaisun löytämiseksi.
Vetokokeiden perusteella asfalttikiinnitys on paras tehdä yhdistäen mahdollisimman suuri ankkuri ja ankkurointimassa mahdollisimman syvään asfalttiin. Ankkureiden vetokokeet rajoitettiin syvyydeltään kuvaamaan sillankorjauskohteessa tyypillistä tilannetta, jossa asfalttia on vähän. Tulosten perusteella voidaan asfalttikiinnitystä käyttää talvisin 50 mm reikäsyvyydellä, 14 mm ankkurihalkaisijalla ja Hilti:n HIT HY 200-A ankkurointimassan kanssa sääsuojan kiinnitykseen. Ankkuroinnin käyttöä samalla paksuudella kesällä tulee testata erikseen asfaltin materiaalisen heikkouden kasvaessa lämpötilan kanssa.
Asfalttikiinnityksen avulla sillalle rakennettavan sääsuojan kaistanpuoleinen seinä saadaan perustettua selvästi liikenne-esteen sisäpuolelle, mikä parantaa erikoiskuljetusten työmaan ohitusmahdollisuuksia ja parantaa työturvallisuutta.