Asiakastyytyväisyystutkimus : case: Jyväs Pakari Oy
Hautamäki, Anne (2017)
Hautamäki, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen leipomo, Jyväs Pakari Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväs Pakari Oy:n yritysasiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyden tila liittyen tuotteisiin, yhteydenpitoon, toimituksiin, laskutukseen ja reklamaatioihin. Tutkimus oli tarpeellinen koska asiakkaiden tyytyväisyyttä ei ollut aiemmin kartoitettu ja yritys halusi saada viime käden tietoa asiakkailtaan siitä, mitä mieltä nämä ovat tuotteista ja palveluista sekä mahdollisista kehityskohteista.
Nykypäivänä kilpailu leipomoalalla on kovaa ja asiakkaiden tyytyväisyys korostuu, kun tarjontaa on paljon ja markkinat rajalliset. Pienten leipomoiden on taisteltava samoista markkinoista suurten valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Lisäksi kuluttajien muuttuneet ruokailutottumukset aiheuttavat haasteita markkinoilla pärjäämiseen. Asiakkaiden tarpeiden huomioiminen ja asiakastyytyväisyyden- sekä asiakasuskollisuuden säilyttäminen ovat tärkeitä pienille toimijoille, jotta pystyvät kilpailemaan samoilla markkinoilla suurten toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen merkitystä pienelle yritykselle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yritysasiakkaita, ja haastatteluaineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelumenetelmää.
Tämän opinnäytetyön laatimiseen liittyen suoritettiin haastatteluja, joiden avulla kartoitettiin asiakastyytyväisyyttä. Haastattelut toteutettiin Jyväskylässä 20.-24.3.2017. Haastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyyskysely antoi tärkeää tietoa yritysasiakkaiden nykyisestä tyytyväisyystasosta. Lisäksi tuloksena saatiin useita käyttökelpoisia ja uusia ideoita yrityksen toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella yritysasiakkaiden tyytyväisyys oli tällä hetkellä hyvällä tasolla, mutta muutamia kehitysehdotuksiakin löytyi. Tutkimus olisi hyvä toistaa esimerkiksi kerran vuodessa, jotta yritys pysyisi tietoisena asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista kehityskohteista.
Haastattelun tulokset eivät ole julkisia ja ne esitetään tämän opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväs Pakari Oy:n yritysasiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyden tila liittyen tuotteisiin, yhteydenpitoon, toimituksiin, laskutukseen ja reklamaatioihin. Tutkimus oli tarpeellinen koska asiakkaiden tyytyväisyyttä ei ollut aiemmin kartoitettu ja yritys halusi saada viime käden tietoa asiakkailtaan siitä, mitä mieltä nämä ovat tuotteista ja palveluista sekä mahdollisista kehityskohteista.
Nykypäivänä kilpailu leipomoalalla on kovaa ja asiakkaiden tyytyväisyys korostuu, kun tarjontaa on paljon ja markkinat rajalliset. Pienten leipomoiden on taisteltava samoista markkinoista suurten valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Lisäksi kuluttajien muuttuneet ruokailutottumukset aiheuttavat haasteita markkinoilla pärjäämiseen. Asiakkaiden tarpeiden huomioiminen ja asiakastyytyväisyyden- sekä asiakasuskollisuuden säilyttäminen ovat tärkeitä pienille toimijoille, jotta pystyvät kilpailemaan samoilla markkinoilla suurten toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen merkitystä pienelle yritykselle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yritysasiakkaita, ja haastatteluaineisto kerättiin hyödyntämällä teemahaastattelumenetelmää.
Tämän opinnäytetyön laatimiseen liittyen suoritettiin haastatteluja, joiden avulla kartoitettiin asiakastyytyväisyyttä. Haastattelut toteutettiin Jyväskylässä 20.-24.3.2017. Haastatteluihin osallistui kuusi eri yritystä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyyskysely antoi tärkeää tietoa yritysasiakkaiden nykyisestä tyytyväisyystasosta. Lisäksi tuloksena saatiin useita käyttökelpoisia ja uusia ideoita yrityksen toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella yritysasiakkaiden tyytyväisyys oli tällä hetkellä hyvällä tasolla, mutta muutamia kehitysehdotuksiakin löytyi. Tutkimus olisi hyvä toistaa esimerkiksi kerran vuodessa, jotta yritys pysyisi tietoisena asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista kehityskohteista.
Haastattelun tulokset eivät ole julkisia ja ne esitetään tämän opinnäytetyön liitteenä.