Ergonomian merkitys työelämässä
Ala-Honkola, Aku (2017)
Ala-Honkola, Aku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056600
Tiivistelmä
Ergonomia on läsnä niin työelämässä kuin arjessakin. Sana ergonomia tulee kreikan kielen sanoista ergo eli työ ja nomos eli luonnonlait. Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä syvällisesti ergonomian kolmeen pääalueeseen: fyysinen ergonomia, kognitiivinen ergo-nomia ja organisatorinen ergonomia. Työssä perehdyttiin lisäksi ergonomiaan toimisto-työssä, ergonomian direktiiveihin ja ergonomian standardeihin.
Työssä tehtiin kysely ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelijaryhmälle liittyen ergonomian toteutumiseen heidän käyttämissään teemaluokkatiloissa. Kyselyssä valittiin tärkeys kullekin ergonomiselle piirteelle luokassa ja sen jälkeen kysyttiin, kuinka hyvin ne on toteutettu luokkakohtaisesti. Kyselyssä kerättiin lisäksi tietoa tauoista, koulu-päivien pituudesta, opiskelun suunnittelusta ja viestinnästä ja siitä, miten nämä on toteutettu oppilaitoksessa opiskelijoiden mielestä.
Lopputuloksena syntyi kattava tietopaketti ergonomian pääalueista ja ergonomiasta toimis-totyössä. Työstä saatiin myös hyvä pohja tietotekniikan opiskelijoiden käyttämien neljän teemaluokan kehittämistarpeisiin tulevaisuudessa.
Työssä tehtiin kysely ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelijaryhmälle liittyen ergonomian toteutumiseen heidän käyttämissään teemaluokkatiloissa. Kyselyssä valittiin tärkeys kullekin ergonomiselle piirteelle luokassa ja sen jälkeen kysyttiin, kuinka hyvin ne on toteutettu luokkakohtaisesti. Kyselyssä kerättiin lisäksi tietoa tauoista, koulu-päivien pituudesta, opiskelun suunnittelusta ja viestinnästä ja siitä, miten nämä on toteutettu oppilaitoksessa opiskelijoiden mielestä.
Lopputuloksena syntyi kattava tietopaketti ergonomian pääalueista ja ergonomiasta toimis-totyössä. Työstä saatiin myös hyvä pohja tietotekniikan opiskelijoiden käyttämien neljän teemaluokan kehittämistarpeisiin tulevaisuudessa.