Työnjohtajan ja huoltoneuvojan ajankäytön optimointi
Siitonen, Sami (2017)
Siitonen, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076666
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa ongelmakohtia työnjohtajien ja huoltoneuvo-jien ajankäytössä ja löytää niihin ratkaisuehdotuksia. Tarkoituksena oli myös priorisoida ja aikatauluttaa työnjohdon ja huoltoneuvojien tehtäviä. Ongelmakohtia selvitettiin haastattelemalla hallityönjohtajia, tiskillä toimivia huoltoneuvojia sekä osaa mekaanikoista.
Haastatteluissa selvisi, että huoltoneuvojilla merkittävimmät ongelmakohdat liittyivät huoltopakettien puutteellisuuteen sekä laskuttamattomien tai epäselvien työmääräysten tilanteen selvittelyyn. Hallityönjohdolla merkittävin ongelma oli työvoiman puute suhteessa tehtävien määrään sekä nelipäiväisen työviikkojärjestelyn vaikutus hallityönjohdon tehokkuuteen.
Ratkaisuehdotuksena huoltopakettien puutteellisuuteen esitettiin huoltopakettien lisäämistä järjestelmään. Laskuttamattomien työmääräysten vastuuta esitettiin siirrettäväksi huoltoneuvojilta hallityönjohtajille, sillä hallityönjohto on usein paremmin selvillä keskeneräisistä töistä. Hallityönjohdon ongelmakohtien ratkaisuksi esitettiin mahdollisuutta jonkinlaisesta puhelinasiakaspalvelijasta, joka vähentäisi huoltoneuvojien ja hallityönjohdon vastuuta yhteydenottopyynnöistä ja huollon ajanvarauksista. Lisäksi ehdotettiin ottamaan harkintaan hallityönjohdon työaikajärjestelyn muuttaminen nelipäiväisestä viisipäiväiseksi.
Ratkaisuehdotusten lisäksi hallityönjohdolle ja huoltoneuvojille laadittiin Eisenhower-matriisin pohjalta priorisointimallit helpottamaan päivän aikana tulevien tehtävien tärkeysjärjestystä ja aikataulutusta. Huoltoneuvojilla tärkeä ja kiireellinen tehtävä on asiakaspalvelu, ja hallityönjohdolla mekaanikkojen työn johtaminen sekä heidän auttamisensa ja opastamisensa.
Haastatteluissa selvisi, että huoltoneuvojilla merkittävimmät ongelmakohdat liittyivät huoltopakettien puutteellisuuteen sekä laskuttamattomien tai epäselvien työmääräysten tilanteen selvittelyyn. Hallityönjohdolla merkittävin ongelma oli työvoiman puute suhteessa tehtävien määrään sekä nelipäiväisen työviikkojärjestelyn vaikutus hallityönjohdon tehokkuuteen.
Ratkaisuehdotuksena huoltopakettien puutteellisuuteen esitettiin huoltopakettien lisäämistä järjestelmään. Laskuttamattomien työmääräysten vastuuta esitettiin siirrettäväksi huoltoneuvojilta hallityönjohtajille, sillä hallityönjohto on usein paremmin selvillä keskeneräisistä töistä. Hallityönjohdon ongelmakohtien ratkaisuksi esitettiin mahdollisuutta jonkinlaisesta puhelinasiakaspalvelijasta, joka vähentäisi huoltoneuvojien ja hallityönjohdon vastuuta yhteydenottopyynnöistä ja huollon ajanvarauksista. Lisäksi ehdotettiin ottamaan harkintaan hallityönjohdon työaikajärjestelyn muuttaminen nelipäiväisestä viisipäiväiseksi.
Ratkaisuehdotusten lisäksi hallityönjohdolle ja huoltoneuvojille laadittiin Eisenhower-matriisin pohjalta priorisointimallit helpottamaan päivän aikana tulevien tehtävien tärkeysjärjestystä ja aikataulutusta. Huoltoneuvojilla tärkeä ja kiireellinen tehtävä on asiakaspalvelu, ja hallityönjohdolla mekaanikkojen työn johtaminen sekä heidän auttamisensa ja opastamisensa.