Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitalisaatio ammattikorkeakoulun opetuksessa: case tuotantotalous Metropoliassa

Lehtinen, Matti (2017)

 
Avaa tiedosto
lehtinen_matti.pdf (528.1Kt)
Lataukset: 


Lehtinen, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086828
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena soveltaa Hayes-Wheelwright -tuoteprosessimatriisia ammattikorkeakoulun opetuksen digitalisaation mahdollisuuksien tutkimisessa. Tutkimuskohteeksi otettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun tuotantotalouden opetus, jossa digitalisaation tuomia mahdollisia muutoksia ja hyötyjä ei oltu vielä tutkittu. Työ toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena.

Työn pohjaksi luotiin teoriaperusta, joka perustuu alan kirjallisuuteen ja tutkimustietoon. Kirjallisuusosiossa keskityttiin digitalisaatioon ja prosessien kehittämiseen sekä tuoteprosessi- ja palvelumatriiseihin liittyvään teoriaan. Tarkoituksena oli saada aikaan yleiskuva digitalisaation trendeistä ja digitalisaatioon vaikuttavista tekijöistä.

Metropolian tuotantotalouden opetuksesta tehtiin nykytilanneanalyysi, joka perustui koulutusohjelman opetussuunnitelmaan ja opetuksesta saatuihin kokemuksiin. Havaittiin, että Metropolian opetuksessa on jo nykyään käytössä runsaasti digitaalisia apuvälineitä, mutta niiden käyttämisen todettiin riippuvan suuresti kyseisen kurssin opettajan mieltymyksistä.

Opetuksen digitalisointimahdollisuuksia pohdittiin ja tuoteprosessimatriisiin perustuen luotiin ammattikorkeakoulun opetuksen digitalisoinnin tueksi räätälöintiasteen sekä opetus-/oppimiskanavien viitekehysmatriisit. Matriisien avulla helpotetaan oikean räätälöintiasteen ja digitaalisen opetus- ja oppimiskanavan löytämistä.

Työssä havaittiin lopputuloksena, että digitaalisten opetusvälineiden avulla ei ole ainoastaan mahdollista saada aikaan säästöjä, vaan on myös mahdollista parantaa opetuksen laatua ja tuottavuutta. Epätarkoituksenmukaisen opetuskanavan valinta voi kuitenkin johtaa myös laatuongelmiin ja korkeisiin kustannuksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste