Työhyvinvoinnin kehittäminen : Case: Vehkojan koulu
Aliu, Luca; Syväsola, Päivi (2017)
Aliu, Luca
Syväsola, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin kehittämisen mahdollisuuksia työntekijöille toteutettavalla työhyvinvointikyselyllä ja edistää koulun opettajien työhyvinvointia kyselyn tulosten avulla.
Opinnäytetyö oli kehittämishanke, joka toteutettiin toimeksiantona koululle. Opinnäytetyössä perehdyttiin työhyvinvointiin liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen sekä tutkittiin koulun opettajille tehtyä työhyvinvointikyselyä.
Työhyvinvointikysely lähetettiin 42 koulun opettajalle, joista 57 prosenttia vastasi siihen. Kyselyssä saatujen tulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Koululle tehdyn työhyvinvointikyselyn perusteella selvisi, että työhyvinvointi on hyvällä tasolla, mutta myös kehittämisen osa-alueita ilmeni. Kartoituksessa tuli ilmi, että työpisteiden ergonomiassa oli selkeitä puutteita. Lisäksi työntekijät toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään.
Kehitystoimenpiteenä ehdotamme työpisteiden ergonomisia olosuhteita muutettavan esimerkiksi panostamalla vuosittain osan budjetista. Ehdotamme Vehkojan koulun rehtoria rohkaisemaan niitä opettajia, jotka kaipaavat useammin palautetta, varaamaan rehtorilta keskusteluajan. Vuosittainen kehityskeskustelu ei välttämättä riitä kaikille.
Opinnäytetyö oli kehittämishanke, joka toteutettiin toimeksiantona koululle. Opinnäytetyössä perehdyttiin työhyvinvointiin liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen sekä tutkittiin koulun opettajille tehtyä työhyvinvointikyselyä.
Työhyvinvointikysely lähetettiin 42 koulun opettajalle, joista 57 prosenttia vastasi siihen. Kyselyssä saatujen tulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Koululle tehdyn työhyvinvointikyselyn perusteella selvisi, että työhyvinvointi on hyvällä tasolla, mutta myös kehittämisen osa-alueita ilmeni. Kartoituksessa tuli ilmi, että työpisteiden ergonomiassa oli selkeitä puutteita. Lisäksi työntekijät toivoivat saavansa enemmän palautetta työstään.
Kehitystoimenpiteenä ehdotamme työpisteiden ergonomisia olosuhteita muutettavan esimerkiksi panostamalla vuosittain osan budjetista. Ehdotamme Vehkojan koulun rehtoria rohkaisemaan niitä opettajia, jotka kaipaavat useammin palautetta, varaamaan rehtorilta keskusteluajan. Vuosittainen kehityskeskustelu ei välttämättä riitä kaikille.