Lasten sairaalapelot
Kesti, Hanna-Mari (2017)
Kesti, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata mitä ovat leikki-ikäisten 4-6-vuotiaiden lasten pelot sairaalassa, sekä miten sairaalapelkoja lievitetään. Tavoitteena oli hankkia tietoa lasten hoidon kehittämiseen ja hoitohenkilökunnan ja opiskelijoiden tiedon lisäämiseen sairaalapeloista.
Opinnäytetyö sisältää teoriaperustan leikki-ikäisen lapsen kehityksestä, sekä pelosta ja sairaalapeloista. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto hankittiin sähköisistä tietokannoista useilla erilaisilla hakusanayhdistelmillä ja analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Tulosten mukaan sairaalapelon kohteena lapset kokivat mm. kivun, vieraat ihmiset ja ympäristön, erilaiset toimenpiteet ja laitteet. Pelon hoidoksi tutkimukset osoittivat mm. erilaiset aktiiviteetit, kuten leikkimisen ja lukemisen, sekä informaation lisäämisen ja läheiset ihmiset.
Lapsen kokema pelko voi vaikuttaa merkittävästi erilaisten hoitotyöntoimintojen tekemiseen. Lisäksi hoitamattomana pelko voi vaikeuttaa entistä suuremmin jatkossa tehtäviä hoitotyöntoimintoja. Näiden vuoksi hoitohenkilökunnan on äärimmäisen tärkeää osata toimia pelkäävän lapsen kanssa, sekä osattava hoitaa lapsen pelkoa, niin ennaltaehkäisevästi, kuin pelon hetkellä. Pelkojen lievittäminen mahdollistaa lapselle mahdollisimman miellyttävän kokemuksen sairaalassa olosta.
Opinnäytetyö sisältää teoriaperustan leikki-ikäisen lapsen kehityksestä, sekä pelosta ja sairaalapeloista. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto hankittiin sähköisistä tietokannoista useilla erilaisilla hakusanayhdistelmillä ja analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Tulosten mukaan sairaalapelon kohteena lapset kokivat mm. kivun, vieraat ihmiset ja ympäristön, erilaiset toimenpiteet ja laitteet. Pelon hoidoksi tutkimukset osoittivat mm. erilaiset aktiiviteetit, kuten leikkimisen ja lukemisen, sekä informaation lisäämisen ja läheiset ihmiset.
Lapsen kokema pelko voi vaikuttaa merkittävästi erilaisten hoitotyöntoimintojen tekemiseen. Lisäksi hoitamattomana pelko voi vaikeuttaa entistä suuremmin jatkossa tehtäviä hoitotyöntoimintoja. Näiden vuoksi hoitohenkilökunnan on äärimmäisen tärkeää osata toimia pelkäävän lapsen kanssa, sekä osattava hoitaa lapsen pelkoa, niin ennaltaehkäisevästi, kuin pelon hetkellä. Pelkojen lievittäminen mahdollistaa lapselle mahdollisimman miellyttävän kokemuksen sairaalassa olosta.