Asiakastyytyväisyys ja sen parantaminen
Hyypiä, Johannes (2017)
Hyypiä, Johannes
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Länsiauto Visio Oy Kotkan toimipisteen asiakaspalvelun laatua, asiakkailta saatuja palautteita ja asiakastyytyväisyysmittauksia. Näin saadaan kokonaisarvio Länsiauto Visio Oy:n Kotkan toimipisteen asiakaspalvelun toimivuudesta ja käytännöllisyydestä. Näiden tietojen avulla pyritään parantamaan asiakastyytyväisyyttä Kotkan Länsiautossa.
Asiakastyytyväisyysmittaukset toteutettiin Länsiauto Kotkassa Volkswagen-maahantuonnin tuottamalla CSS-tutkimuksella ja Länsiauton NPS-lukumittauksilla. Saatuja tuloksia verrattiin myös muun Suomen CSS-tuloksiin. Länsiauto Kotkan asiakastyytyväisyyteen perehdyttiin myös tarkkailujaksolla, joka suoritettiin tutustumalla Länsiauto Kotkan henkilökunnan työtapoihin.
Mittaustulosten ja tarkkailujakson perusteella saatiin selville ongelmakohtia sekä yhtiön että henkilökunnan toimista. Ongelmakohtien perusteella esitetään kehitysideoita, jotka koske-vat pääsääntöisesti mekaanikoita, huoltoneuvojia ja varaosamyyjiä. Olennaisimmat kehitys-ideat ovat työmääräysten yhdenmukaistaminen, varaosatyöntekijän lisääminen, tarjousten ajankohtaistamine ja varustelijan työn muutokset.
Asiakastyytyväisyysmittaukset toteutettiin Länsiauto Kotkassa Volkswagen-maahantuonnin tuottamalla CSS-tutkimuksella ja Länsiauton NPS-lukumittauksilla. Saatuja tuloksia verrattiin myös muun Suomen CSS-tuloksiin. Länsiauto Kotkan asiakastyytyväisyyteen perehdyttiin myös tarkkailujaksolla, joka suoritettiin tutustumalla Länsiauto Kotkan henkilökunnan työtapoihin.
Mittaustulosten ja tarkkailujakson perusteella saatiin selville ongelmakohtia sekä yhtiön että henkilökunnan toimista. Ongelmakohtien perusteella esitetään kehitysideoita, jotka koske-vat pääsääntöisesti mekaanikoita, huoltoneuvojia ja varaosamyyjiä. Olennaisimmat kehitys-ideat ovat työmääräysten yhdenmukaistaminen, varaosatyöntekijän lisääminen, tarjousten ajankohtaistamine ja varustelijan työn muutokset.