A Thing To Wear : The design process of a kimono inspired jacket
Kontio, Noora (2017)
Kontio, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097033
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitaalisen printtikuosin ja kimonomallisen takin suunnitteluprosessia joukkorahoitusmallilla toimivan Design Players -nimisen verkkopalvelun pilottikampanjaa varten. Työssä käytetään japanilaista kimonoa ja kirjoittajan omia kokemuksia Japanista pohjana tuotteen suunnittelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Metropolia ja sen DigiPrintNetwork-hanke, jonka osana Design Players -palvelu on toteutettu.
Prosessi esitellään dokumentaarisesti runsaiden kuvien kautta vaihe vaiheelta luonnoksista lopulliseen prototyyppiin saakka. Teoriaosuudessa käydään läpi kimonon historiaa ja nykyään tarjolla olevien kimonovaatteiden kirjoa sekä avataan lyhyesti työssä käytettäviä keskeisiä käsitteitä.
Opinnäytetyö on suunnattu kaikille muotoilun ja vaatetusalan opiskelijoille, joita kiinnostaa digitaalisen kangasprintin suunnittelu sekä kimonomallisen vaatteen toteutus kaavoista alkaen. Työstä saatavaa tietoa käytetään myös Design Players -verkkopalvelun jatkokehittämiseen.
Prosessi esitellään dokumentaarisesti runsaiden kuvien kautta vaihe vaiheelta luonnoksista lopulliseen prototyyppiin saakka. Teoriaosuudessa käydään läpi kimonon historiaa ja nykyään tarjolla olevien kimonovaatteiden kirjoa sekä avataan lyhyesti työssä käytettäviä keskeisiä käsitteitä.
Opinnäytetyö on suunnattu kaikille muotoilun ja vaatetusalan opiskelijoille, joita kiinnostaa digitaalisen kangasprintin suunnittelu sekä kimonomallisen vaatteen toteutus kaavoista alkaen. Työstä saatavaa tietoa käytetään myös Design Players -verkkopalvelun jatkokehittämiseen.