Sairaanhoidon opiskelijan odotukset syventävän vaiheen harjoittelulta ja sen ohjaukselta : teemahaastettelu
Itäsaari, Eirene; Pirskanen, Mona (2017)
Itäsaari, Eirene
Pirskanen, Mona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097234
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Haartmanin sairaalan yhteistä Haartman-projektiaihiota. Pilottiosastona toimii Haartmanin sairaalan osasto kuusi.
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia syventävän vaiheen harjoittelulta ja sen ohjaukselta. Toteutimme opinnäytetyömme teemahaastattelulla, jonka analyysissä käytimme induktiivista sisällönanalyysiä. Lähetimme haastattelupyynnön sähköpostitse kaikille Metropolia Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden opiskelijoille, joista haastatteluihin osallistui 11 opiskelijaa.
Tavoitteena oli, että opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijan ohjauksen kehittämisessä Helsingin kaupungin Haartmanin sairaalan osastolla kuusi, sekä myös muissa yksiköissä. Tavoitteena oli opiskelijan ohjauksen yhtenäistyminen, sekä laadukas opiskelijan ohjaus.
Tulosten perusteella, opiskelijan ohjaus käytännön harjoittelussa on kirjavaa. Oppimisen kannalta tärkeinä asioina nousivat muun muassa harjoittelupaikan ilmapiiri, opiskelijamyönteisyys, sekä ohjaajan tukeva, ystävällinen ja kollegiaalinen käytös. Lisäksi on tärkeää, että ohjaaja järjestää opiskelijalle monipuolisia oppimismahdollisuuksia harjoittelussa. Opiskelijan täytyisi saada myös vastuuta, etenkin syventävän vaiheen harjoittelussa. Vastuun saaminen ja itsenäinen työskentely edesauttavat opiskelijan ammatillista kasvua. Oppimisen kannalta myös jatkuvan ja monipuolisen palautteen saaminen on tärkeää. Siksi ohjauksen ja arvioinnin yhtenäistäminen on tärkeää. Myös opiskelijoiden tasa-arvoiseen kohteluun harjoittelupaikoilla tulisi kiinnittää huomiota. Suosittelemme lisätutkimuksia tehtävän opiskelija ohjauksesta käytännön harjoittelussa opiskelijoiden ja heidän kokemuksiensa näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia syventävän vaiheen harjoittelulta ja sen ohjaukselta. Toteutimme opinnäytetyömme teemahaastattelulla, jonka analyysissä käytimme induktiivista sisällönanalyysiä. Lähetimme haastattelupyynnön sähköpostitse kaikille Metropolia Ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden opiskelijoille, joista haastatteluihin osallistui 11 opiskelijaa.
Tavoitteena oli, että opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijan ohjauksen kehittämisessä Helsingin kaupungin Haartmanin sairaalan osastolla kuusi, sekä myös muissa yksiköissä. Tavoitteena oli opiskelijan ohjauksen yhtenäistyminen, sekä laadukas opiskelijan ohjaus.
Tulosten perusteella, opiskelijan ohjaus käytännön harjoittelussa on kirjavaa. Oppimisen kannalta tärkeinä asioina nousivat muun muassa harjoittelupaikan ilmapiiri, opiskelijamyönteisyys, sekä ohjaajan tukeva, ystävällinen ja kollegiaalinen käytös. Lisäksi on tärkeää, että ohjaaja järjestää opiskelijalle monipuolisia oppimismahdollisuuksia harjoittelussa. Opiskelijan täytyisi saada myös vastuuta, etenkin syventävän vaiheen harjoittelussa. Vastuun saaminen ja itsenäinen työskentely edesauttavat opiskelijan ammatillista kasvua. Oppimisen kannalta myös jatkuvan ja monipuolisen palautteen saaminen on tärkeää. Siksi ohjauksen ja arvioinnin yhtenäistäminen on tärkeää. Myös opiskelijoiden tasa-arvoiseen kohteluun harjoittelupaikoilla tulisi kiinnittää huomiota. Suosittelemme lisätutkimuksia tehtävän opiskelija ohjauksesta käytännön harjoittelussa opiskelijoiden ja heidän kokemuksiensa näkökulmasta.