Videoiden merkitys sosiaalisen median markkinoinnissa : Case HIFK
Inkilä, Joonas (2017)
Inkilä, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097265
Tiivistelmä
HIFK on perinteinen helsinkiläinen urheiluseura, jonka jääkiekkojoukkue pelaa Suomen korkeimmalla sarjatasolla. Jääkiekkojaosto on seuran urheilujoukkueista suurin, ja se operoi näistä isoimmalla budjetilla. Tässä opinnäytetyössä perehdytään sosiaaliseen mediaan ja videoiden merkitykseen sen markkinoinnissa sekä tutkitaan HIFK:n toimintatapoja näis-sä.
Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalista mediaa, sen kanavia, markkinointia sekä videoiden asemaa osana sosiaalista mediaa. Tarkastelussa sosiaalisen median kanavista ovat Facebook, Twitter sekä Instagram.
Opinnäytetyön analyysiosassa käydään läpi missä kanavissa ja miten HIFK:n miesten jääkiekkojoukkue hyödyntää sosiaalista mediaa kaudella 2016–2017. Tarkemmin perehdytään siihen, kuinka paljon sekä minkälaisia videoita joukkue julkaisee sosiaalisessa mediassaan. Näihin kysymyksiin nojaten on kerättynä informaatiota sekä dataa kaikista aktiivisessa käytössä olevista kanavista. Kerätyn tiedon avulla opinnäytetyö käy läpi, mitkä videot keräävät eniten huomiota sekä mitkä ovat syyt saatuun huomioon. Työn lopussa selvitetään myös, onko ottelumainosvideoilla suoraa vaikutusta HIFK:n kotiotteluiden yleisömääriin.
Kerätyn datan lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu HIFK:n viestinpäällikkö Petteri Linnavallia sekä toimitusjohtaja Jukka Valtasta. Haastattelut avaavat laajemmin näkökulmaa HIFK:n markkinoinnista sekä viestinnästä.
Työ osoittaa, että HIFK:n sosiaalisen median markkinoinnissa videot ovat merkittävässä roolissa, vaikka tämä ei ole vielä suoraan rahassa mitattavissa. Facebook toimii näistä kanavista suurimpana lähteenä videoille, ja siellä nämä keräävät myös eniten huomiota. Katselluimmissa videoissa sisältö sekä ajankohtaisuus nousevat vahvasti esille.
Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalista mediaa, sen kanavia, markkinointia sekä videoiden asemaa osana sosiaalista mediaa. Tarkastelussa sosiaalisen median kanavista ovat Facebook, Twitter sekä Instagram.
Opinnäytetyön analyysiosassa käydään läpi missä kanavissa ja miten HIFK:n miesten jääkiekkojoukkue hyödyntää sosiaalista mediaa kaudella 2016–2017. Tarkemmin perehdytään siihen, kuinka paljon sekä minkälaisia videoita joukkue julkaisee sosiaalisessa mediassaan. Näihin kysymyksiin nojaten on kerättynä informaatiota sekä dataa kaikista aktiivisessa käytössä olevista kanavista. Kerätyn tiedon avulla opinnäytetyö käy läpi, mitkä videot keräävät eniten huomiota sekä mitkä ovat syyt saatuun huomioon. Työn lopussa selvitetään myös, onko ottelumainosvideoilla suoraa vaikutusta HIFK:n kotiotteluiden yleisömääriin.
Kerätyn datan lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu HIFK:n viestinpäällikkö Petteri Linnavallia sekä toimitusjohtaja Jukka Valtasta. Haastattelut avaavat laajemmin näkökulmaa HIFK:n markkinoinnista sekä viestinnästä.
Työ osoittaa, että HIFK:n sosiaalisen median markkinoinnissa videot ovat merkittävässä roolissa, vaikka tämä ei ole vielä suoraan rahassa mitattavissa. Facebook toimii näistä kanavista suurimpana lähteenä videoille, ja siellä nämä keräävät myös eniten huomiota. Katselluimmissa videoissa sisältö sekä ajankohtaisuus nousevat vahvasti esille.