Ensiapupäivä 2.-luokkalaisille
Autio, Jaana; Hakala, Johanna; Kailanen, Johanna; Kaplas, Suvi; Knuuttila, Päivi; Koivuluoma, Venla; Pejak, Reetta; Salo, Riikka; Syrjälä, Satu (2017)
Lataukset:
Autio, Jaana
Hakala, Johanna
Kailanen, Johanna
Kaplas, Suvi
Knuuttila, Päivi
Koivuluoma, Venla
Pejak, Reetta
Salo, Riikka
Syrjälä, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107360
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen ensiaputaitojen oppimistapahtuma alakoulun 2.-luokan oppilaille. Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus maamme kansalliseen opetussuunnitelmajärjestelmään, toiminnallisuuteen oppimismenetelmänä, keskilapsuuden kehitysvaiheeseen liittyviin tekijöihin ja ensiavun opetukseen Suomen Punaisen Ristin ohjeiden mukaan.
Tämän opinnäytetyön tuloksena toteutettiin kaksipäiväinen oppimistapahtuma Vantaan Vierumäen koulun 2.-luokan oppilaille. Oppimistapahtuman suunnittelu tapahtui teoreettisen viitekehyksen pohjalta yhteistyössä oppimistapahtuman tilaajan edustajan ja opinnäytetyön ohjaavien opettajien kanssa. Toteutusta harjoiteltiin sekä koko ryhmän voimin että pienryhmissä ennen oppimistapahtumaa. Harjoittelu näkyikin toteutuspäivinä onnistuneina oppimistilanteina, sujuvana ryhmätoimintana ja kykynä sopeuttaa toimintasuunnitelma nopeasti olosuhteiden vaatimuksia vastaavaksi.
Arviointi tapahtui havainnoinnin, oppilaille esitettyjen suullisten kysymysten, koulun henkilökunnalta saadun suullisen palautteen ja opettajille jaetun kyselylomakkeen tuottaman tiedon pohjalta. Saadun palautteen perusteella toteutus koettiin onnistuneeksi. Jatkokehitysehdotuksina esiin nousi oppilaille tarkoitetun kirjallisen palautelomakkeen suunnittelu ja oppimistapahtuman jälkeen opettajien käyttöön jäävän opetusmateriaalin suunnittelu.
Tämän opinnäytetyön tuloksena toteutettiin kaksipäiväinen oppimistapahtuma Vantaan Vierumäen koulun 2.-luokan oppilaille. Oppimistapahtuman suunnittelu tapahtui teoreettisen viitekehyksen pohjalta yhteistyössä oppimistapahtuman tilaajan edustajan ja opinnäytetyön ohjaavien opettajien kanssa. Toteutusta harjoiteltiin sekä koko ryhmän voimin että pienryhmissä ennen oppimistapahtumaa. Harjoittelu näkyikin toteutuspäivinä onnistuneina oppimistilanteina, sujuvana ryhmätoimintana ja kykynä sopeuttaa toimintasuunnitelma nopeasti olosuhteiden vaatimuksia vastaavaksi.
Arviointi tapahtui havainnoinnin, oppilaille esitettyjen suullisten kysymysten, koulun henkilökunnalta saadun suullisen palautteen ja opettajille jaetun kyselylomakkeen tuottaman tiedon pohjalta. Saadun palautteen perusteella toteutus koettiin onnistuneeksi. Jatkokehitysehdotuksina esiin nousi oppilaille tarkoitetun kirjallisen palautelomakkeen suunnittelu ja oppimistapahtuman jälkeen opettajien käyttöön jäävän opetusmateriaalin suunnittelu.