Työlähtöisen työterveyshuollon toimintamallin kehittäminen Raahen työterveyshuollossa
Kinnunen, Oili (2010)
Kinnunen, Oili
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166552
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksena toteutetussa kehittämishankkeessa kuvataan ja analysoidaan työterveyshuollon kehittämishanketta, jossa jatkokehitettiin ESR-hankkeessa tuotettua työlähtöistä työpaikkaselvitystä ja tuettiin sen juurtumista pysyväksi toiminnaksi työterveyshuoltoon. Hankkeessa kehitetyistä menetelmistä on sovittu käytettäväksi nimikettä työlähtöiset menetelmät. Samanaikaisesti työterveyshuoltoon luotiin uudenlaisia oppimiskäytäntöjä. Toiminnan kehittäminen tapahtui Raahen seudun terveydenhuollon kuntayhtymän työterveyshuollon omana kehittämistoimintana limittäin Työläs-hankkeen kanssa. Kehittämistoiminta integroitiin osittain työpaikan palaverikäytäntöjen yhteyteen ja toteutettiin osittain erillisinä kehittämistilaisuuksina.
Tässä raportissa kuvataan Raahen työterveyshuollon kehittämisprosessi sekä kehittämistyön tuloksena syntynyt työlähtöisen työpaikkaselvityksen toimintamalli ja sen edellyttämä osaaminen. Kehittämishanke tuotti tietoa työyhteisön oppimisesta ekspansiivisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi hanke tuotti tietoa ESR-hankkeen jälkeen tapahtuvaan toimintamallin jalkautumiseen liittyvän osaamisen johtamisen haasteista sekä kehittämistä edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Opinnäytetyönä toteutettu toimintatutkimus toteutettiin vuoden 2008 aikana. Kehittämishankkeen alkuarviointi toteutettiin kehittävänä auditointina ja työlähtöisen työpaikkaselvityksen osaamisen itsearviointina. Arvioinnissa esille tulleista kehittämishaasteista valittiin kehittämiskohteet. Toimintatutkimukseen liittyvät interventiot toteutettiin työpaikalla pidettyinä keskustelufoorumeina, jotka kehittivät työyhteisön oppimiskäytäntöä. Interventioiden jälkeen kehittämishanketta arvioitiin osaamiskartoituksen sekä osallistavan arvioinnin avulla. Kehittämishankkeen aikana työlähtöinen työpaikkaselvitys vakiintui työterveyshuollon pysyväksi työkäytännöksi. Oppimiskäytäntönä keskustelufoorumit syvensivät kehittämisen kannalta tietoa, mutta olivat aikaa vieviä ja resursseja vaativia. Kehittävä työntutkimus toimintaa ohjaavana teoriana koettiin haasteelliseksi ja lisäkoulutusta sekä jatkuvaa reflektiota vaativaksi. Teorian ja käytännön yhdistäminen, teoriatiedon syventämisen sekä menetelmän jatkokehittäminen hyötyivät työlähtöisten menetelmien kehittäjien työnohjauksellisesta asiantuntija-avusta.
Tässä raportissa kuvataan Raahen työterveyshuollon kehittämisprosessi sekä kehittämistyön tuloksena syntynyt työlähtöisen työpaikkaselvityksen toimintamalli ja sen edellyttämä osaaminen. Kehittämishanke tuotti tietoa työyhteisön oppimisesta ekspansiivisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi hanke tuotti tietoa ESR-hankkeen jälkeen tapahtuvaan toimintamallin jalkautumiseen liittyvän osaamisen johtamisen haasteista sekä kehittämistä edistävistä ja estävistä tekijöistä.
Opinnäytetyönä toteutettu toimintatutkimus toteutettiin vuoden 2008 aikana. Kehittämishankkeen alkuarviointi toteutettiin kehittävänä auditointina ja työlähtöisen työpaikkaselvityksen osaamisen itsearviointina. Arvioinnissa esille tulleista kehittämishaasteista valittiin kehittämiskohteet. Toimintatutkimukseen liittyvät interventiot toteutettiin työpaikalla pidettyinä keskustelufoorumeina, jotka kehittivät työyhteisön oppimiskäytäntöä. Interventioiden jälkeen kehittämishanketta arvioitiin osaamiskartoituksen sekä osallistavan arvioinnin avulla. Kehittämishankkeen aikana työlähtöinen työpaikkaselvitys vakiintui työterveyshuollon pysyväksi työkäytännöksi. Oppimiskäytäntönä keskustelufoorumit syvensivät kehittämisen kannalta tietoa, mutta olivat aikaa vieviä ja resursseja vaativia. Kehittävä työntutkimus toimintaa ohjaavana teoriana koettiin haasteelliseksi ja lisäkoulutusta sekä jatkuvaa reflektiota vaativaksi. Teorian ja käytännön yhdistäminen, teoriatiedon syventämisen sekä menetelmän jatkokehittäminen hyötyivät työlähtöisten menetelmien kehittäjien työnohjauksellisesta asiantuntija-avusta.