Development of Student-centred Language Learning Environment
Seppälä, Jarmo (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107380
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää kielen opiskeluun verkko-oppimisjärjestelmä, joka tulee Sendain teknisen korkeakoulun vaihto-opiskelijoiden käyttöön. Järjestelmän tarkoitus on helpottaa opiskelijoiden kielen opiskelua tarjoamalla verkko-oppimisympäristö, jossa opiskelijat ovat aktiivisia tiedon rakentajia ja jossa oppimisen lopputuloksiin pyritään yhteistoiminnan ja opiskelijoiden henkilökohtaisten käsitysten ja assosiaatioiden kautta. Järjestelmän toimintalogiikka ja tiedonhallinta toteutettiin verkkopohjaisia AngularJS- ja Firebase- ohjelmistokehyksiä ja -alustoja käyttäen. Tämän lisäksi eri näkymien visuaaliseen toteutukseen käytettiin HTML5-tekniikoita ja JavaScriptiin perustuvia lisäosia.
Nykyään merkittävänä oppimisteoreettisena näkökulmana pidetään oppijakeskeisyyttä, jossa korostuu muun muassa oppijan aktiivinen toiminta oppimisprosessissa ja näiden prosessien liittäminen oikean elämän tilanteisiin. Oppijakeskeinen ympäristö tarjoaa työkaluja sisällön tuotantoon ja hallintaan sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä. Tietotekniikassa sosiaalinen media ja vapaat sisällöt ovat mahdollistaneet tämänkaltaisten verkko-oppimisalustojen kehityksen. Tätä kehityssuuntaa verkko-oppimisalustoissa kutsutaan e-learning 2.0:ksi.
Sendain teknisessä korkeakoulussa on pyritty viime vuosina uudistamaan opetustyyliä rakentamalla sitä oppijakeskeisyyttä tukevan pedagogiikan ympärille. Koulun uudistumistarve opetuksessa myös nosti esille tämän opinnäytetyön aiheen. Järjestelmän kehitystyö aloitettiin marraskuussa 2016.
Järjestelmän kehitys on vielä kesken, mutta se täyttää jo nykyisillä toiminnoillaan alussa asetettuja tavoitteita ja luo hyvän perustan jatkokehitykselle. Sillä on myös nykymuodossaan edellytyksiä tarjota vuorovaikutteinen ja oppijakeskeinen työympäristö, jonka toiminnollisuudet tukevat niitä pedagogisia malleja, jotka ovat nykyaikaisille verkko- ja mobiilisovelluksille ominaisia.
Nykyään merkittävänä oppimisteoreettisena näkökulmana pidetään oppijakeskeisyyttä, jossa korostuu muun muassa oppijan aktiivinen toiminta oppimisprosessissa ja näiden prosessien liittäminen oikean elämän tilanteisiin. Oppijakeskeinen ympäristö tarjoaa työkaluja sisällön tuotantoon ja hallintaan sekä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä. Tietotekniikassa sosiaalinen media ja vapaat sisällöt ovat mahdollistaneet tämänkaltaisten verkko-oppimisalustojen kehityksen. Tätä kehityssuuntaa verkko-oppimisalustoissa kutsutaan e-learning 2.0:ksi.
Sendain teknisessä korkeakoulussa on pyritty viime vuosina uudistamaan opetustyyliä rakentamalla sitä oppijakeskeisyyttä tukevan pedagogiikan ympärille. Koulun uudistumistarve opetuksessa myös nosti esille tämän opinnäytetyön aiheen. Järjestelmän kehitystyö aloitettiin marraskuussa 2016.
Järjestelmän kehitys on vielä kesken, mutta se täyttää jo nykyisillä toiminnoillaan alussa asetettuja tavoitteita ja luo hyvän perustan jatkokehitykselle. Sillä on myös nykymuodossaan edellytyksiä tarjota vuorovaikutteinen ja oppijakeskeinen työympäristö, jonka toiminnollisuudet tukevat niitä pedagogisia malleja, jotka ovat nykyaikaisille verkko- ja mobiilisovelluksille ominaisia.