Keskityn, siis hallitsen : Näkökulmia keskittyneeseen harjoitteluun
Kettunen, Elina (2017)
Kettunen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107486
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni muusikon esiintymistä ja harjoittelua. Työn tarkoituksena on tuoda esiin keskittymisen ongelmatilanteita ja tarjota harjoituksia sekä ajatusmalleja, jotka auttavat muusikkoa keskittymään parempaan harjoitteluun ja esiintymiseen.
Opinnäytetyöni keskeistä aineistoa ovat harjoittelua ja esiintymistä käsittelevän kirjallisuuden lisäksi ammattipianistin haastattelu sekä musiikin opiskelijoille ja ammattilaisille teettämäni kysely. Kyselyssä käsiteltiin vastaajien kokemuksia harjoittelusta ja esiintymisestä, keskittymiseen liittyviä tekijöitä sekä harjoittelussa ja esiintymisessä ilmeneviä keskittymisongelmia ja niistä selviämistä.
Kyselyn vastausten myötä kävi selväksi, että keskittymisen ongelmat ovat arkipäivää lähes jokaisen muusikon elämässä. Monet kerrotuista kokemuksista olivat tuttuja itsellenikin, mutta vastausten seasta löytyi myös näkökulmia, jotka tarjosivat enemmän pohdittavaa. 92 % vastaajista luetteli kohtaavansa jonkinlaisia keskittymishäiriöitä soittaessa. Häiriöitä aiheuttivat sekä ulkoiset tekijät, että soittajaan itseensä liittyvät tekijät. Monet vastaajista luettelivat myös keinoja häiriöiden minimoimiseksi. Nämä keinot liittyivät fyysiseen harjoitteluun, mentaaliharjoitteluun ja psyykkiseen valmentautumiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ajattelemisen aihetta muusikoille ja pedagogeille, jotka törmäävät keskittymiseen ja esiintymiseen liittyviin ongelmatilanteisiin. Työ voi toimia sekä lukijan reflektoinnin apuvälineenä että mahdollisena työkaluna ongelmien ratkaisuun. Työssä on esitelty harjoituksia ja ajatusmalleja, joiden toivon olevan apuna parempiin soittokokemuksiin pyrkiessä. Olen itse klassisen musiikin pianisti ja jotkin esimerkeistä liittyvät selkeästi pianistiseen lähestymistapaan, mutta uskon, että opinnäytetyöni soveltuu laaja-alaisempaan tarkasteluun instrumentista tai musiikillisesta genrestä riippumatta.
Opinnäytetyöni keskeistä aineistoa ovat harjoittelua ja esiintymistä käsittelevän kirjallisuuden lisäksi ammattipianistin haastattelu sekä musiikin opiskelijoille ja ammattilaisille teettämäni kysely. Kyselyssä käsiteltiin vastaajien kokemuksia harjoittelusta ja esiintymisestä, keskittymiseen liittyviä tekijöitä sekä harjoittelussa ja esiintymisessä ilmeneviä keskittymisongelmia ja niistä selviämistä.
Kyselyn vastausten myötä kävi selväksi, että keskittymisen ongelmat ovat arkipäivää lähes jokaisen muusikon elämässä. Monet kerrotuista kokemuksista olivat tuttuja itsellenikin, mutta vastausten seasta löytyi myös näkökulmia, jotka tarjosivat enemmän pohdittavaa. 92 % vastaajista luetteli kohtaavansa jonkinlaisia keskittymishäiriöitä soittaessa. Häiriöitä aiheuttivat sekä ulkoiset tekijät, että soittajaan itseensä liittyvät tekijät. Monet vastaajista luettelivat myös keinoja häiriöiden minimoimiseksi. Nämä keinot liittyivät fyysiseen harjoitteluun, mentaaliharjoitteluun ja psyykkiseen valmentautumiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota ajattelemisen aihetta muusikoille ja pedagogeille, jotka törmäävät keskittymiseen ja esiintymiseen liittyviin ongelmatilanteisiin. Työ voi toimia sekä lukijan reflektoinnin apuvälineenä että mahdollisena työkaluna ongelmien ratkaisuun. Työssä on esitelty harjoituksia ja ajatusmalleja, joiden toivon olevan apuna parempiin soittokokemuksiin pyrkiessä. Olen itse klassisen musiikin pianisti ja jotkin esimerkeistä liittyvät selkeästi pianistiseen lähestymistapaan, mutta uskon, että opinnäytetyöni soveltuu laaja-alaisempaan tarkasteluun instrumentista tai musiikillisesta genrestä riippumatta.