Asiakaslähtöisen tuoteprosessin kehittäminen : Case: Nokian Neulomo Oy
Rantanen, Jenni-Mari (2017)
Rantanen, Jenni-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107530
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Nokian Neulomo Oy:n toimeksiantona. Nokian Neulomo Oy on neulosta ja trikoovaatteita valmistava yritys, joka tarjoaa alihankintavalmistusta myös muille alan toimijoille. Tutkimusongelmana oli alihankintavalmistuksen vaatimien toimintatapojen vakiintumattomuus, josta aiheutuu epäselvyyttä ja lisätyötä useissa prosessin vaiheissa. Opinnäytetyön tavoitteina oli kartoittaa keinoja, joilla asiakaslähtöistä tuoteprosessia voidaan kehittää ja yhteistyön sujuvuutta asiakkaiden kanssa parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kirjallisia aineistoja. Tutkimuksessa haastateltiin yhteistyöyrityksen henkilökuntaa ja asiakkaita, jotka ovat teettäneet tuotteita Neulomossa. Havainnointia käytettiin yrityksen tuoteprosessin selvittämiseen sekä siinä ilmenevien ongelmien kohdentamiseen tutustumalla yrityksen dokumentteihin ja keskustelemalla työntekijöiden kanssa. Kirjallisista lähteistä pyrittiin löytämään malleja ja teorioita, joihin tuoteprosessin kehittämisen tulisi perustua.
Tutkimuksen aikana todettiin, että asiakaslähtöinen tuoteprosessi on muuttuva koko-naisuus, jolle on mahdotonta laatia tarkkaa ohjetta. Vakiintuneiden toimintatapojen voidaan kuitenkin nähdä helpottavan muuttuviin tilanteisiin reagoimista. Selkeällä ja yhtenäisellä dokumentoinnilla pyritään pitämään prosessin kaikki jäsenet jatkuvasti ajan tasalla ja sitä voidaan pitää työkaluna työtapojen vakiinnuttamiseen. Opinnäytetyön toimin-nallisena osana selkiytettiin yrityksen tuotekorttia sekä laadittiin uusi tuotetietolomake, johon voidaan koota asiakkaalta saatuja tietoja tuotteesta. Alihankinta nähdään työssä kahden yrityksen välisenä yhteistyönä. Onnistuneen yhteistyön edellytyksenä nähdään, että osapuolet tuntevat toistensa toimintatavat riittävästi ja että molemmat pyrkivät omalla toiminnallaan pitämään prosessin etenemisen sujuvana. Toimintatavoista on hyvä sopia konkreettisesti heti yhteistyön alussa, mikä vähentää epäselvyyksiä tuoteprosessin aika-na.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja kirjallisia aineistoja. Tutkimuksessa haastateltiin yhteistyöyrityksen henkilökuntaa ja asiakkaita, jotka ovat teettäneet tuotteita Neulomossa. Havainnointia käytettiin yrityksen tuoteprosessin selvittämiseen sekä siinä ilmenevien ongelmien kohdentamiseen tutustumalla yrityksen dokumentteihin ja keskustelemalla työntekijöiden kanssa. Kirjallisista lähteistä pyrittiin löytämään malleja ja teorioita, joihin tuoteprosessin kehittämisen tulisi perustua.
Tutkimuksen aikana todettiin, että asiakaslähtöinen tuoteprosessi on muuttuva koko-naisuus, jolle on mahdotonta laatia tarkkaa ohjetta. Vakiintuneiden toimintatapojen voidaan kuitenkin nähdä helpottavan muuttuviin tilanteisiin reagoimista. Selkeällä ja yhtenäisellä dokumentoinnilla pyritään pitämään prosessin kaikki jäsenet jatkuvasti ajan tasalla ja sitä voidaan pitää työkaluna työtapojen vakiinnuttamiseen. Opinnäytetyön toimin-nallisena osana selkiytettiin yrityksen tuotekorttia sekä laadittiin uusi tuotetietolomake, johon voidaan koota asiakkaalta saatuja tietoja tuotteesta. Alihankinta nähdään työssä kahden yrityksen välisenä yhteistyönä. Onnistuneen yhteistyön edellytyksenä nähdään, että osapuolet tuntevat toistensa toimintatavat riittävästi ja että molemmat pyrkivät omalla toiminnallaan pitämään prosessin etenemisen sujuvana. Toimintatavoista on hyvä sopia konkreettisesti heti yhteistyön alussa, mikä vähentää epäselvyyksiä tuoteprosessin aika-na.