Takuutöiden seuranta ja hallinta
Sipiläinen, Miika (2017)
Sipiläinen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107454
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa keskitytään eritoten yrityksen sisäisen laatujärjestelmän kehittämiseen ja parantamiseen takuutöiden osalta. Kuinka toimitaan urakan päättyessä ja takuuajan astuessa voimaan? Takuutöiden seurantaan ja hallintaan halutaan kiinnittää huomiota ja pysyä ajan tasalla päättyvistä urakoista.
Ongelmat lähtevät liikkeelle siitä, kun päättyvä urakka luovutetaan tilaajalle, minkä jälkeen takuuaika alkaa. Ensimmäisen takuutarkastukset tullessa ajankohtaiseksi, kukaan ei muista milloin tai koska tämän piti olla, tai tämä unohdetaan kokonaan. Takuutyöt ovat sellaisia töitä, jotka koostuvat pääsääntöisesti urakointiliikkeen osittain virheellisesti ja puutteellisesti tehdystä työtuloksesta, joka huomataan vasta myöhemmin takuuaikana. Tämän työn tavoite on kehittää takuuhuoltotöiden seurantaa ja hallintaa kustannustehokkaasti, sekä näin myös parantaa asiakastyytyväisyyttä. Varsinaista ongelmaa ei kuitenkaan tässä yrityksessä koettu takuutöiden osalta. Osasyynä tähän on se, että organisaatio on sen verran pieni ja tiedonkulku toimii yrityksen sisällä. Halua oli kuitenkin kehittyä tässä asiassa.
Itse tutkimus toteutettiin yrityksen omalla henkilökunnalla ja työkalun kehitys perustuu tutkimukseen osallistuneiden henkilöhaastatteluihin. Tutkimus onnistui odotetulla tavalla, ja lopputuloksena saatiin muutama erilainen vaihtoehto, miten järjestelmää voitaisiin parantaa. Työkalulta toivottiin helppokäyttöisyyttä ja kalenteriohjelmaa, sekä jonkinlaista huomautusta milloin takuuhuoltotyö olisi ajankohtainen. Tämän lisäksi toivottiin kuittausta dokumentointia varten sekä ilmoitusta siitä, että takuuaika on päättymässä.
Ongelmat lähtevät liikkeelle siitä, kun päättyvä urakka luovutetaan tilaajalle, minkä jälkeen takuuaika alkaa. Ensimmäisen takuutarkastukset tullessa ajankohtaiseksi, kukaan ei muista milloin tai koska tämän piti olla, tai tämä unohdetaan kokonaan. Takuutyöt ovat sellaisia töitä, jotka koostuvat pääsääntöisesti urakointiliikkeen osittain virheellisesti ja puutteellisesti tehdystä työtuloksesta, joka huomataan vasta myöhemmin takuuaikana. Tämän työn tavoite on kehittää takuuhuoltotöiden seurantaa ja hallintaa kustannustehokkaasti, sekä näin myös parantaa asiakastyytyväisyyttä. Varsinaista ongelmaa ei kuitenkaan tässä yrityksessä koettu takuutöiden osalta. Osasyynä tähän on se, että organisaatio on sen verran pieni ja tiedonkulku toimii yrityksen sisällä. Halua oli kuitenkin kehittyä tässä asiassa.
Itse tutkimus toteutettiin yrityksen omalla henkilökunnalla ja työkalun kehitys perustuu tutkimukseen osallistuneiden henkilöhaastatteluihin. Tutkimus onnistui odotetulla tavalla, ja lopputuloksena saatiin muutama erilainen vaihtoehto, miten järjestelmää voitaisiin parantaa. Työkalulta toivottiin helppokäyttöisyyttä ja kalenteriohjelmaa, sekä jonkinlaista huomautusta milloin takuuhuoltotyö olisi ajankohtainen. Tämän lisäksi toivottiin kuittausta dokumentointia varten sekä ilmoitusta siitä, että takuuaika on päättymässä.