Aloita tästä! : Täsmävinkit tuoreelle muskariopelle
Nylund, Johanna (2017)
Nylund, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117583
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on opas aloittelevalle musiikkileikkikoulun opettajalle. Tekijä itse alkoi vetää musiikkileikkikouluryhmiä pienellä kokemuksella ja koki aloittamisen haastavaksi. Tämä opas on tehty muiden vastaavassa tilanteessa olevien auttamiseksi. Oppaan tavoitteena on antaa ohjeita niin tuntien suunnitteluun kuin myös lapsiryhmän ja vanhempilapsi-ryhmän ohjaamiseen. Oppaaseen on koottu käytännön vinkkejä koko vuoden ajaksi aina ryhmien muodostamisesta ja vanhempien infoviesteistä kevätjuhlan järjestämiseen. Tärkeimmät osiot opetuksen kannalta ovat tuntisuunnitelmapohjat, leikkiehdotukset eri-ikäisille lapsille sekä neuvot ongelmatilanteiden hoitoon. Oppaasta löytyy myös tietoa siitä, miksi musiikkileikkikoulussa käynti on lapselle hyödyllistä.
Opas pohjaa suurelta osin tekijän omiin kokemuksiin musiikkileikkikoulun opettajan lyhyellä taipaleella. Opasta varten on myös haastateltu kolmea pitkän kokemuksen omaavaa musiikkileikkikoulun opettajaa; Sari Lajusta, Anu Laasonen-Vuorta sekä Annukka Knuuttilaa. Nämä haastattelut vaikuttivat suuresti esimerkiksi tuntisuunnitelmapohjaan sekä valmiiseen tuntisuunnitelmaan, eri-ikäisten leikkivinkkeihin, osioon opettajan roolista kasvattajana ja osioon ongelmatilanteiden hoitamisesta. Lisäksi oppaan tekijä tutustui lapsen kehityspsykologiasta sekä musiikkileikkikoulun opettamisesta kertoviin kirjallisiin lähteisiin. Nämä vaikuttivat etenkin oppaan niihin osioihin, joissa puhuin musiikkileikkikoulun merkityksestä lapsen kehitykseen, sekä siihen, millaiset leikit sopivat millekin lapsiryhmälle.
Opasta kommentoivat myös kolme musiikkileikkikoulun opettajaa, joilla on kokemusta omien ryhmien vetämisestä vain vuoden tai kahden vuoden ajalta. Heiltä kysyttiin sähköpostitse, olisiko oppaasta ollut apua heille opettamisen alkutaipaleella. Heillä oli myös mahdollisuus vaikuttaa oppaan lopulliseen sisältöön. Kommentit olivat positiivisia. He antoivat myös lisäehdotuksia muutamiin kohtiin, sekä varmistuksen siitä, että opas toteuttaa tavoitteensa ja tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä kokemattomalle musiikkileikkikoulun opettajalle tai sijaiselle.
Oppaan tekeminen on vaikuttanut myös tekijän omaan opettamiseen. Musiikkileikkikoulun opettajien haastattelut antoivat uutta näkökulmaa tuntien pitoon. Nykyään tekijä käyttää enemmän toistoa ja ottaa vähemmän uusia kappaleita tunneille mukaan, jolloin lapset oppivat kappaleet paremmin. Oppaan tehtyään tekijä kokee, että hänellä on myös enemmän keinoja lapsiryhmän hallintaan.
Opas pohjaa suurelta osin tekijän omiin kokemuksiin musiikkileikkikoulun opettajan lyhyellä taipaleella. Opasta varten on myös haastateltu kolmea pitkän kokemuksen omaavaa musiikkileikkikoulun opettajaa; Sari Lajusta, Anu Laasonen-Vuorta sekä Annukka Knuuttilaa. Nämä haastattelut vaikuttivat suuresti esimerkiksi tuntisuunnitelmapohjaan sekä valmiiseen tuntisuunnitelmaan, eri-ikäisten leikkivinkkeihin, osioon opettajan roolista kasvattajana ja osioon ongelmatilanteiden hoitamisesta. Lisäksi oppaan tekijä tutustui lapsen kehityspsykologiasta sekä musiikkileikkikoulun opettamisesta kertoviin kirjallisiin lähteisiin. Nämä vaikuttivat etenkin oppaan niihin osioihin, joissa puhuin musiikkileikkikoulun merkityksestä lapsen kehitykseen, sekä siihen, millaiset leikit sopivat millekin lapsiryhmälle.
Opasta kommentoivat myös kolme musiikkileikkikoulun opettajaa, joilla on kokemusta omien ryhmien vetämisestä vain vuoden tai kahden vuoden ajalta. Heiltä kysyttiin sähköpostitse, olisiko oppaasta ollut apua heille opettamisen alkutaipaleella. Heillä oli myös mahdollisuus vaikuttaa oppaan lopulliseen sisältöön. Kommentit olivat positiivisia. He antoivat myös lisäehdotuksia muutamiin kohtiin, sekä varmistuksen siitä, että opas toteuttaa tavoitteensa ja tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä kokemattomalle musiikkileikkikoulun opettajalle tai sijaiselle.
Oppaan tekeminen on vaikuttanut myös tekijän omaan opettamiseen. Musiikkileikkikoulun opettajien haastattelut antoivat uutta näkökulmaa tuntien pitoon. Nykyään tekijä käyttää enemmän toistoa ja ottaa vähemmän uusia kappaleita tunneille mukaan, jolloin lapset oppivat kappaleet paremmin. Oppaan tehtyään tekijä kokee, että hänellä on myös enemmän keinoja lapsiryhmän hallintaan.