Solfaa sumussa : laulunopiskelijoiden korvan kehittäminen laulutunnilla
Lindroos, Sara (2017)
Lindroos, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117596
Tiivistelmä
Musiikkioppilaitoksissa tarjotaan erillisiä säveltapailukursseja, mutta ne eivät mielestäni sellaisenaan riitä ylläpitämään laulajien säveltapailu- tai improvisointikykyjä. Työni tavoitteena on kehittää laulutunnille ääniharjoitteita, jotka samalla kehittävät oppilaan säveltapailua, rytmiikkaa, sekä laulutekniikkaa. Tällä tavoin tavoitteenani on myös kehittää yleisesti laulutunnin kulkua kohti päämäärätietoisempaa rakennetta. Suunnittelemillani harjoitteilla laulutunti saa selkeän johdannon, josta on luontevaa siirtyä kohti kappaleen harjoittelua.
Lähdin rakentamaan harjoitteita omalta kokemuspohjaltani. Olin jo aiemmin tehnyt havaintoja sekä omien –että seuraamieni laulutuntien rakenteesta. Keskustelin myös kollegoideni kanssa heidän näkemyksistään, ja näiden havaintojen pohjalta aloin suunnittelemaan oppimateriaalini harjoitteita. Tarkastelin paljon laulukirjallisuutta, ja niissä esitettyjä harjoitteita. Työni tarkoituksena oli nimenomaan tuoda esille uudenlaisia näkökulmia laulutunneilla yleisesti käytettäviin ääniharjoituksiin. Keskustelin laulunopettajan kanssa laulutekniikkaan liittyvistä asioista, ja teoreettista näkökulmaa pohdin teorianopettajan kanssa.
Huomasin työn edetessä, kuinka alkuperäinen työni tarkoitus sai lisäelementtejä. Harjoitteiden kehittämisen lisäksi huomasin kehittäväni pedagogista näkökulmaa laulutuntien etenemiselle. Työni yhdeksi tärkeäksi elementiksi nousikin laulutuntien rakenteellinen muutos, ja halusin tekemilläni harjoitteilla tuoda esiin päämäärätietoisempaa opettamista ja opiskelua.
Onnistuin suunnittelemaan kattavan oppimateriaalin laulun opettajille ja –opiskelijoille, ja työtäni voivat hyödyntää eri tasoiset musiikin opiskelijat. Olen avannut työssäni sekä teoriapohjaa –että lauluteknistä informaatiota tekemieni harjoitteiden takana. Työni lopussa varsinainen oppimateriaali on vielä erillisenä liitteenä, jolloin sitä voi käyttää hyvin myös konkreettisena opetusmateriaalina.
Lähdin rakentamaan harjoitteita omalta kokemuspohjaltani. Olin jo aiemmin tehnyt havaintoja sekä omien –että seuraamieni laulutuntien rakenteesta. Keskustelin myös kollegoideni kanssa heidän näkemyksistään, ja näiden havaintojen pohjalta aloin suunnittelemaan oppimateriaalini harjoitteita. Tarkastelin paljon laulukirjallisuutta, ja niissä esitettyjä harjoitteita. Työni tarkoituksena oli nimenomaan tuoda esille uudenlaisia näkökulmia laulutunneilla yleisesti käytettäviin ääniharjoituksiin. Keskustelin laulunopettajan kanssa laulutekniikkaan liittyvistä asioista, ja teoreettista näkökulmaa pohdin teorianopettajan kanssa.
Huomasin työn edetessä, kuinka alkuperäinen työni tarkoitus sai lisäelementtejä. Harjoitteiden kehittämisen lisäksi huomasin kehittäväni pedagogista näkökulmaa laulutuntien etenemiselle. Työni yhdeksi tärkeäksi elementiksi nousikin laulutuntien rakenteellinen muutos, ja halusin tekemilläni harjoitteilla tuoda esiin päämäärätietoisempaa opettamista ja opiskelua.
Onnistuin suunnittelemaan kattavan oppimateriaalin laulun opettajille ja –opiskelijoille, ja työtäni voivat hyödyntää eri tasoiset musiikin opiskelijat. Olen avannut työssäni sekä teoriapohjaa –että lauluteknistä informaatiota tekemieni harjoitteiden takana. Työni lopussa varsinainen oppimateriaali on vielä erillisenä liitteenä, jolloin sitä voi käyttää hyvin myös konkreettisena opetusmateriaalina.