Developing the IT Knowledge Management Process for a Case Company
Sorvari, Olavi (2017)
Sorvari, Olavi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117571
Tiivistelmä
Työn aiheena on tietämyksenhallintaprosessin kehitys
asiakasyritykselle. Työ tehtiin suomalaiselle globaalisti toimivalle valmistavan teollisuuden pörssiyritykselle. Yrityksen viimeaikaiset ponnistelut IT-palveluidensa laadun parantamiseksi johtivat työn tarpeen tunnistamiseen. Kohdeyrityksen liiketoimintahaasteena oli tietämyksenhallintaprosessin ulkoistuksen aiheuttama prosessiomistajuuden puute ja tiedonkulun ongelmat, jotka näkyivät muun muassa pidentyneinä häiriöiden ratkaisuaikoina ja tietämyksenhallintaprosessin hitaana ja rajallisena kehitettävyytenä.
Prosessikehitys suoritettiin IT-palvelunhallinnan parhaiden käytänteiden ja prosessikehitysmallin mukaan. Avainasemassa olevat sidosryhmät, kuten esimerkiksi palvelupäälliköt, olivat osallisina kehitykseen tarjoamalla asiantuntemuksensa tuomaa näkemystä. Projektin aikana sidosryhmille kommunikoitiin jatkuvasti kehityksen kulkua, samalla iteratiivisesti testaten suunnitelmien järkevyyttä.
Kehitysprojektin lopputuloksena kohdeyritykselle toimitettiin ehdotus uudesta tietämyksen-hallintaprosessista ja siihen liittyvistä tarpeellisista elementeistä, kuten suorituskykymittareista, IT-palvelunhallintatyökalun vaatimista kustomoinneista ja tietämyskannan raken-teesta. Koska vanha prosessi on täysin ulkoistettu yhdelle IT-toimittajalle, uudessa prosessimäärittelyssä on toimijoina koko IT-ekosysteemi.
Uusi määritelty prosessi ja siihen liittyvä muu aineisto vastaa kohdeyrityksen liiketoiminta-haasteisiin ja tukee toiminnallisuuksiltaan yrityksen tulevaa kehitystä. Ehdotetusta prosessista pystytään tunnistamaan ne ominaisuudet, joilla on suurin vaikutus tietämyksenhallintaprosessin nykytilan aiheuttamiin ongelmiin. Tämän kehitystyön aikana prosessia ei otettu käyttöön, joten todelliset vaikutukset kohdeyrityksen toimintoihin jäävät arvioinnin tasolle.
Projektin tuotokset olivat linjassa alkuperäisten tavoitteiden kanssa, ja kohdeyritys oli lopputulokseen tyytyväinen.
asiakasyritykselle. Työ tehtiin suomalaiselle globaalisti toimivalle valmistavan teollisuuden pörssiyritykselle. Yrityksen viimeaikaiset ponnistelut IT-palveluidensa laadun parantamiseksi johtivat työn tarpeen tunnistamiseen. Kohdeyrityksen liiketoimintahaasteena oli tietämyksenhallintaprosessin ulkoistuksen aiheuttama prosessiomistajuuden puute ja tiedonkulun ongelmat, jotka näkyivät muun muassa pidentyneinä häiriöiden ratkaisuaikoina ja tietämyksenhallintaprosessin hitaana ja rajallisena kehitettävyytenä.
Prosessikehitys suoritettiin IT-palvelunhallinnan parhaiden käytänteiden ja prosessikehitysmallin mukaan. Avainasemassa olevat sidosryhmät, kuten esimerkiksi palvelupäälliköt, olivat osallisina kehitykseen tarjoamalla asiantuntemuksensa tuomaa näkemystä. Projektin aikana sidosryhmille kommunikoitiin jatkuvasti kehityksen kulkua, samalla iteratiivisesti testaten suunnitelmien järkevyyttä.
Kehitysprojektin lopputuloksena kohdeyritykselle toimitettiin ehdotus uudesta tietämyksen-hallintaprosessista ja siihen liittyvistä tarpeellisista elementeistä, kuten suorituskykymittareista, IT-palvelunhallintatyökalun vaatimista kustomoinneista ja tietämyskannan raken-teesta. Koska vanha prosessi on täysin ulkoistettu yhdelle IT-toimittajalle, uudessa prosessimäärittelyssä on toimijoina koko IT-ekosysteemi.
Uusi määritelty prosessi ja siihen liittyvä muu aineisto vastaa kohdeyrityksen liiketoiminta-haasteisiin ja tukee toiminnallisuuksiltaan yrityksen tulevaa kehitystä. Ehdotetusta prosessista pystytään tunnistamaan ne ominaisuudet, joilla on suurin vaikutus tietämyksenhallintaprosessin nykytilan aiheuttamiin ongelmiin. Tämän kehitystyön aikana prosessia ei otettu käyttöön, joten todelliset vaikutukset kohdeyrityksen toimintoihin jäävät arvioinnin tasolle.
Projektin tuotokset olivat linjassa alkuperäisten tavoitteiden kanssa, ja kohdeyritys oli lopputulokseen tyytyväinen.