Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Bannerituotannon työnkulku

Autio, Matias (2017)

 
Avaa tiedosto
Autio_Matias.pdf (1.759Mt)
Lataukset: 


Autio, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107484
Tiivistelmä
Bannerimainonta on edelleen laajasti käytetty digitaalisen mainonnan muoto huolimatta sosiaalisen median valtavasta noususta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Eri laitealustat ja ohjelmistoympäristöt luovat tilanteen, jonka vaatimukset poikkeavat merkittävästi bannerimainonnan alkuaikojen kuvabannereiden yksinkertaisuudesta.

Insinöörityössä oli tavoitteena tehdä optimoitu työnkulku internetin bannerimainosten tuotantoon. Työ toteutettiin digitaalista markkinointia tekevälle yritykselle. Tavoitteena oli löytää työprosessia helpottavia ja tehostavia työtapoja ja kartoittaa, millaisia mahdollisuuksia HTML5-pohjaisten bannereiden luontiin on olemassa. Osana insinöörityötä tehtiin myös dynaamista sisältöä käyttävää bannerimainontaa asiakasyritykselle.

Insinöörityössä kartoitettiin erilaisia työkaluja bannerien toteuttamiseen ja animointiin ja listattiin kunkin toteutustavan hyviä ja huonoja puolia. Myös bannereissa käytettävien kuvaformaattien käyttötarkoituksia ja laadun optimointiin käytettäviä työkaluja vertailtiin. Työnkulkua pohdittiin myös arkistoinnin ja luotujen materiaalien jatkokäyttömahdollisuuksien pohjalta. Tutkimuskirjallisuutta läpikäymällä pyrittiin löytämään tietoa siitä, minkälaiset bannerit toimivat parhaiten internetissä ja perehdyttiin bannerimainonnan markkinatilanteeseen vertailemalla sitä sosiaalisen median mainoskanaviin.

Työn tuloksena syntyi ehdotus siitä, millaisia optimointeja työnkulkuun voi tehdä päivittäisessä työssä, ja toisaalta, miten työnkulun hallintaa parannetaan pidemmällä aikajänteellä esimerkiksi banneripohjien ja -arkiston avulla. Bannerisokeutta voisi torjua muun muassa vaihtelemalla mainosten sijoittelua verkkosivulla ja animaation keinoin. Bannereiden animointiin ja toteutukseen ehdotettiin eri tekniikoiden tai ohjelmistojen käyttämistä käyttötapauksesta riippuen, eikä yhtä, kaikkiin projekteihin soveltuvaa menetelmää löydetty. Työnkulun automatisointiin löydettiin ratkaisuja, joilla usein samanlaisena toistuvaa työtä saataisiin vähennettyä.

Insinöörityössä kuvatut työnkulun menetelmät mietittiin tilaajayrityksen näkökulmasta ja sen ympäristöön sopiviksi, mutta niitä voidaan soveltaa yleisemminkin verkkokäyttöön tarkoitetun grafiikan ja animaation tuottamiseen. Työ tarjoaa pohjan siinä kuvattujen menetelmien käyttöönottoon tuotantoympäristössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste