Blender in architectural modeling : Case: Modeling of Kalevalatalo
Nykänen, Sami (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117812
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutustua Blender-nimiseen ilmaiseen 3D-mallinnusohjelmaan ja tutkia, kuinka hyvin se soveltuu arkkitehtuuriseen mallintamiseen. Blenderiä verrattiin yleisiin CAD-mallinnusohjelmiin käymällä läpi muutamia selkeimpiä eroja, joita ohjelmien toiminnoissa on. Koska Blender on tarkoitettu alun perin visuaalisempaan ja fotorealistisempaan mallintamiseen kuin perinteiset arkkitehtuurissa käytettävät CAD-mallinnusohjelmat, insinöörityössä perehdyttiin myös arkkitehtuurilaajennuksiin, joita Blenderiin voidaan liittää.
3D-mallintamiseen voidaan liittää eri mallinnuslähtökohtia kuten ”low-poly”, jolla luodaan yksinkertaisia malleja, joissa on vähän yksityiskohtia. Sen vastakohta on ”high-poly”, jossa polygonien määrä on niin suuri, että sillä voidaan luoda hyvin yksityiskohtaisia malleja. Materiaaleilla ja tekstuureilla voidaan myös vaikuttaa paljon mallin lopulliseen ulkoasuun. Blenderiin on mahdollista lisätä valmiina olevien renderöintimoottoreiden lisäksi myös kolmannen osapuolen tarjoamia renderöintimoottoreita. Ne saa joko suoraan lisättyä sisälle Blenderiin tai niitä voidaan käyttää ohjelman ulkopuolella. Jokaisella renderöintimoottorilla on omat hyvät ja huonot puolet, ja ne soveltuvat parhaiten kukin juuri tietynlaiseen mallintamiseen.
Insinöörityön osana tehtiin myös Kalevalatalon mallintaminen. Se mallinnettiin Eliel Saarisen vuonna 1921 piirtämien pohjapiirustusten pohjalta. Pohjapiirustusten kopiot tarjosi Suomen Arkkitehtuurimuseo, joka tilasi 3D-mallin Kalevalatalosta.
Tarkoituksena oli luoda kolme eri mallia, joissa kaikissa olisi eri määrä yksityiskohtia. Mallit luotiin täysin oikealla geometrialla arkkitehtuurimaiseen tapaan eikä tekstuureilla, joten yksityiskohtien määrä vaikutti huomattavasti mallin tiedostokokoon ja sen mallintamiseen tarvittavaan aikaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, mikä olisi sopiva tasapaino yksityiskohtien määrän ja mallinnusajan välillä. Verrattaessa malleja saatiin selville, että mallinnusaika lähes kaksinkertaistui aina siirryttäessä enemmän yksityiskohtaisempaan malliin. Asiakkaan harkittavaksi jäi tulevaisuudessa se, halutaanko painottaa enemmän yksityiskohtien määrään vai mallinnuksen nopeuteen riippuen kulloisestakin projektista.
3D-mallintamiseen voidaan liittää eri mallinnuslähtökohtia kuten ”low-poly”, jolla luodaan yksinkertaisia malleja, joissa on vähän yksityiskohtia. Sen vastakohta on ”high-poly”, jossa polygonien määrä on niin suuri, että sillä voidaan luoda hyvin yksityiskohtaisia malleja. Materiaaleilla ja tekstuureilla voidaan myös vaikuttaa paljon mallin lopulliseen ulkoasuun. Blenderiin on mahdollista lisätä valmiina olevien renderöintimoottoreiden lisäksi myös kolmannen osapuolen tarjoamia renderöintimoottoreita. Ne saa joko suoraan lisättyä sisälle Blenderiin tai niitä voidaan käyttää ohjelman ulkopuolella. Jokaisella renderöintimoottorilla on omat hyvät ja huonot puolet, ja ne soveltuvat parhaiten kukin juuri tietynlaiseen mallintamiseen.
Insinöörityön osana tehtiin myös Kalevalatalon mallintaminen. Se mallinnettiin Eliel Saarisen vuonna 1921 piirtämien pohjapiirustusten pohjalta. Pohjapiirustusten kopiot tarjosi Suomen Arkkitehtuurimuseo, joka tilasi 3D-mallin Kalevalatalosta.
Tarkoituksena oli luoda kolme eri mallia, joissa kaikissa olisi eri määrä yksityiskohtia. Mallit luotiin täysin oikealla geometrialla arkkitehtuurimaiseen tapaan eikä tekstuureilla, joten yksityiskohtien määrä vaikutti huomattavasti mallin tiedostokokoon ja sen mallintamiseen tarvittavaan aikaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, mikä olisi sopiva tasapaino yksityiskohtien määrän ja mallinnusajan välillä. Verrattaessa malleja saatiin selville, että mallinnusaika lähes kaksinkertaistui aina siirryttäessä enemmän yksityiskohtaisempaan malliin. Asiakkaan harkittavaksi jäi tulevaisuudessa se, halutaanko painottaa enemmän yksityiskohtien määrään vai mallinnuksen nopeuteen riippuen kulloisestakin projektista.