Kokemukset Sydänmerkki-ateriasta Siikajoen kouluruokailussa
Vikstedt, Lotta (2017)
Vikstedt, Lotta
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117621
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikkö on yhdessä Sydänliiton ja Diabetesliiton Yksi Elämä -hankkeen kanssa ajamassa Sydänmerkki-aterioiden käyttöönottoa. Yhteisenä tavoitteena on, että Sydänmerkki-ateriat olisivat vuoden 2017 lopussa käytössä suurimmassa osassa Pohjois-Pohjanmaan kuntia. Ateria on käytössä Siikajoen kunnan ruokapalveluilla ja esimerkiksi Sydänliitto pitää sen käyttöönottoa onnistuneena. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Sydänmerkki-aterian käyttöönotossa muiden paikkakuntien kouluissa sekä kouluruokailun kehittämisessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla 8. luokkalaisten kokemuksia Sydänmerkki-ateriasta ja kouluruokailuun vaikuttamisesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi kouluruokailun kehittämisessä ja Sydänmerkki-aterian käyttöönotossa muiden paikkakuntien kouluissa. Olisi yleisten terveyden edistämisen tavoitteiden mukaista saada mahdollisimman moni oppilas hyödyntämään tavallista tai Sydänmerkillä merkittyä kouluruoka-ateriaa. Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään Sydänmerkki-ateriaa, sen määritelmää, kouluruokailua ja sen merkitystä. Tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisin menetelmin haastattelemalla ruokapalveluiden edustajaa ja ryhmähaastattelemalla kahta Siikajoen kunnan 8.luokkaa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Siikajoen kunnan kouluruokailu on muutosvaiheessa. Sydänmerkki-ateriaan liittyviin tavoitteisiin ei vielä ole päästy. Haastatellut 8. luokkalaiset ovat kuitenkin tyytyväisiä kouluruoan laatuun. He ovat jonkin verran kiinnostuneita ruoan terveellisyydestä ja terveysvaikutuksista. Heidän koulussaan käytössä olevasta Sydänmerkki-ateriasta he eivät kuitenkaan ole tietoisia. Ateriasta kuultuaan moni oppilas mielsi sen hyödylliseksi. Vaikuttamistapoja kouluruokailua koskien oppilaat osaavat nimetä, mutta he eivät koe pystyvänsä vaikuttamaan siihen. Ideoita ja haluja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi oppilailla on ja heidän mielestään heidän omien kehittämisideoidensa toteutuminen saisi useammat oppilaat osallistumaan kouluruokailuun. Päättäjien tasolle palautetta päätyy useita eri reittejä, mutta mahdollisuudet niiden toteuttamiseen vaihtelevat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla 8. luokkalaisten kokemuksia Sydänmerkki-ateriasta ja kouluruokailuun vaikuttamisesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää hyödyksi kouluruokailun kehittämisessä ja Sydänmerkki-aterian käyttöönotossa muiden paikkakuntien kouluissa. Olisi yleisten terveyden edistämisen tavoitteiden mukaista saada mahdollisimman moni oppilas hyödyntämään tavallista tai Sydänmerkillä merkittyä kouluruoka-ateriaa. Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään Sydänmerkki-ateriaa, sen määritelmää, kouluruokailua ja sen merkitystä. Tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisin menetelmin haastattelemalla ruokapalveluiden edustajaa ja ryhmähaastattelemalla kahta Siikajoen kunnan 8.luokkaa.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella Siikajoen kunnan kouluruokailu on muutosvaiheessa. Sydänmerkki-ateriaan liittyviin tavoitteisiin ei vielä ole päästy. Haastatellut 8. luokkalaiset ovat kuitenkin tyytyväisiä kouluruoan laatuun. He ovat jonkin verran kiinnostuneita ruoan terveellisyydestä ja terveysvaikutuksista. Heidän koulussaan käytössä olevasta Sydänmerkki-ateriasta he eivät kuitenkaan ole tietoisia. Ateriasta kuultuaan moni oppilas mielsi sen hyödylliseksi. Vaikuttamistapoja kouluruokailua koskien oppilaat osaavat nimetä, mutta he eivät koe pystyvänsä vaikuttamaan siihen. Ideoita ja haluja vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseksi oppilailla on ja heidän mielestään heidän omien kehittämisideoidensa toteutuminen saisi useammat oppilaat osallistumaan kouluruokailuun. Päättäjien tasolle palautetta päätyy useita eri reittejä, mutta mahdollisuudet niiden toteuttamiseen vaihtelevat.